Castellums tillbyggnad i kv. Tullen 18 invigd

I fredags invigdes Castellums nya tillbyggnad av det gamla polishuset mitt i Växjö city. Invigningen skedde högst upp i byggnaden i Readlys lokal, en våning över normalt tillåten bygghöjd i Växjö City.

Ceremonin bestod av att Castellum tillsammans med de nya hyresgästerna, entreprenören Dynacon och kommunstyrelsens ordförande Anna Tenje smällde en konfettifylld jätteballong. En av deltagarna var Jörgen Gullbrandson, VD på Readly, som gladdes åt bolagets nya lokaler.

- Vi vet hur otroligt viktig lokalen är för att vara en attraktiv arbetsgivare och här sitter vi i riktigt schyssta lokaler,  säger Jörgen Gullbrandson.

Tillbyggnaden av kv. Tullen 18 är ett spännande exempel på förtätning då den skapats på en innergård, på en yta som tidigare inte var annat än ett luftrum. Byggnationen har dockats på befintlig entré och trapphus, vilket innebär ett effektivt resursutnyttjande. Dessutom har det skapats flexibla ytor då hyresgästerna ges möjlighet att växa mellan befintlig huskropp och nybyggnation. Detta är den lösning Griffel valt i kombination med nyttjande av de tidigare häktescellerna som stått onyttjade sedan 2001 men nu har byggs om till effektiva kontorsrum. Den gamla rastgården nyttjar de som takterrass.

- Jag är glad och stolt över vårt bidrag till Växjö city men också över den mycket intressanta hyresgästmix vi fått till i huset. Jag tror att de kan ha glädje av varandra och ett bra utbyte framöver, säger Jenny Rungegård, Affärsområdeschef på Castellum Växjö.

Samma dag som invigningen hölls hade Nordicfeel & Eleven nyöppning av sin butik i samma fastighet.

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 89,2 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

I Växjö äger och förvaltar Castellum 6 fastigheter om sammanlagt 62 000 kvadratmeter till ett värde om cirka 1 100 miljoner kronor.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum, Box 3294, 350 53 Växjö| Tel +46 470-727730 | vaxjo@castellum.se

Jenny Rungegård