Elever designar vrålsnyggt miljörum

Igår invigde Holmaskolans sjätteklassare kontorshuset Eminents miljörum. Ett miljörum som eleverna själva designat.

Förra året fick Holmaskolans femteklassare i uppdrag att designa kontorshuset Eminents miljörum och igår var det äntligen dags att visa upp det färdiga resultatet. Den gröna mattan var utrullad och eleverna, som nu går i sjätte klass, bjöds på festligt bubbel innan det var dags att knyta upp bandet in till miljörummet och öppna dörren till det savanninspirerade miljörummet.

Sofie Jönsson, förvaltare på Castellum AB i Malmö, berättar att samarbetet med eleverna varit oerhört givande.
- För oss var det viktigt att skapa ett miljörum som man blir glad av och tack vare eleverna på Holmaskolan i Malmö har vi kunnat skapa just det, berättar Sofie. Det är ungefär ett år sedan vi fick se elevernas kreativa förslag på hur man kan göra ett inbjudande miljörum, så det var fantastiskt roligt att äntligen få visa upp det färdiga resultatet.

Eleverna och lärarna var imponerade över hur fint miljörummet har blivit och hur väl slutresultatet stämmer överens med de modeller i papp som eleverna tog fram för ett år sedan. Mijlörummets kärl har fått djurtema från savannen, på väggarna finns målningar och budskap från eleverna och ur högtalarna strömmar syrsornas sång och lejonens vrål.

För att sätta ytterligare en personlig prägel på miljörummet fick alla elever sätta sina handavtryck på dörren till miljörummet och därefter fick de en rundvandring i kontorshuset. Eminent ligger i Hyllie i Malmö och är Nordens första WELL-registrerade kontorshus.

• Skåne

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 89,2 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.
Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Sofie Jönsson

Förvaltare Castellum Malmö 040383735