Stockholms första vindparkering

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 17:48 CEST

I dag invigde Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö och Brostadens VD Anders Nilsson ett fastighetsmonterat vindkraftverk för laddning av elbilar i Årsta.

- Som ett naturligt steg i Fastighetsbolaget Brostadens strävan att utforska och utveckla alternativa sätt att ladda dagens och morgondagens elfordon och underlätta för kunderna vill vi kunna erbjuda hållbara metoder för våra hyresgäster att ladda sina elfordon under arbetstid, säger Anders Nilsson VD på Brostaden.

Många som är intresserade av elbilar kanske tvingas tacka nej till dessa på grund av att det inte erbjuds laddningsmöjligheter där de bor. Speciellt om man bor i lägenhet, en laddning tar ju cirka 6 timmar. Nu är det fullt möjligt att hållbart ladda elbilen medan man jobbar, om man jobbar i ett Brostadenhus!

- Det är mycket roligt att få vara med och inviga detta miljöprojekt. Vi behöver fler framsynta fastighetsbolag som vågar satsa på framtiden och ny miljöteknik för att klara våra miljö- och klimatutmaningar säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Brostaden har tidigare utvecklat ett system med solceller som elbilsladdare.

Både sol och vindsystemen är i dagsläget rätt svåra att räkna hem ekonomiskt, men man ser det som en utmaning i att ”gå före” och visa att det är möjligt. Brostaden vill agera hållbart ur alla aspekter och hållbarhet är en av företagsvärderingarna.

Vi tittar inte enbart på ekonomin i enskilda projekt utan ser till helheten då det gäller att finna en balans mellan lönsamhet och olika resursutnyttjanden.

Verket har kostat ca 50 000 kronor plus lika mycket till med konstruktion av mast, fundament, bygglov, installation mm. Summa drygt 100 000 kronor säger Anders Nilsson, VD på Brostaden.

Vindkraftverket ger, beroende på vind, mellan 3.000 – 3.500 kWh per år vilket gör att man kan köra drygt 2.000 mil med elbilen.

Vindkraftverket är utvecklat för anslutning till elnätet och Brostaden är nu även godkända som elproducent. När elen inte används för att ladda elbilar så används den i fastigheten, till belysning, fläktar med mera, alternativt går ut i elnätet.

För mer information:

Frida Demervall (Presskontakt Per Ankersjö) 076-12 29 413 frida.demervall@stockholm.se

Anders Nilsson, VD, 08-602 33 19, anders.nilsson@brostaden.se
Anders Hallquist, marknadschef, 08-602 33 12, anders.hallquist@brostaden.se

Kort fakta om Brostadens Vindkraft parkering i Årsta

Ett mindre vindkraftverk om 1,55 kW. Monteras bygglovsfritt på mark, vid montage på byggnad krävs bygglov (vilket vi naturligtvis har.)

• Kräver minimalt underhåll
  • Flera skyddssystem för hög tillförlitlighet och säkerhet i miljöer med kraftiga  vindstyrkor.
  • Optimalt aerodynamiskt utförande för vindstyrkor mellan 5-8 m/s.
  • Utvecklat, testat och optimerat i vindtunnel för maximal säkerhet och effekt.
  • Permanentmagnetgenerator utan växellåda.
  • Utvecklat för extrema miljöer.
  • Helkapslade underhållsfria kullager från SKF.
  • Kvalitets- och säkerhetscertifierat system utvecklat i samarbete med Ginlong Technologies i Kina med över 20 års branscherfarenheteknisk data.

Teknisk data:

• Effekt generator - 1550 W/tim.
  • Årlig energiproduktion 3000-3500kWh vid 6 m/s (Uppmätt under verklig drift)
  • Startvind - 2,4 m/s
  • Generator - Direktdriven permanentmagnetgenerator
  • Vikt 67 kg
  • Rotordiameter - 3 m
  • Antal vingar - 5 st.
  • Vingmaterial - Glasfiberförstärkt komposit
  • Skyddssystem vid hög vindstyrka - Dumplast, passiv turbinvridning, aerodynamisk- och elektrisk broms
  • Anslutning till elnät - Programmerbar transformatorlös omformare (220/240 VAC 50-60 Hz)

Brostaden är ett fastighetsbolag, helägt av Castellum AB, som äger och förvaltar kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet uppgår till 650 000 kvm och finns i alla väderstreck runt Stockholm, lättillgängligt med bra kommunikationer.

Det viktiga i vår verksamhet är våra kunder. Vi vill ha en nära och bra kontakt med kunderna.  Att vara insatta i deras verksamhet, vardag och framtid är en förutsättning för att vara en bra affärspartner.