En vd:s HR-dröm

Blogginlägg   •   Sep 11, 2014 14:20 CEST

Är du vd eller ledare för en grupp chefer? Om så är fallet är jag säker på att du ställt dig själv frågan vad HR bidrar med som faktiskt ger effekt på “bottom line”. ”Självfallet är HR viktigt”, säger du till dig själv, men du har inte helt klart för dig vad de konkret gör som påverkar verksamhetens resultat.

Om du är HR-direktör kanske du på ditt håll får kämpa med trovärdighet, delaktighet och inflytande. Och trots alla goda intentioner tvingas du ägna merparten av din tid åt operativa uppgifter eftersom du är väl medveten om att de MÅSTE vara under kontroll. De strategiska initiativen nedprioriteras. De får vänta. Idén om att jobba smartare låter bra men hur ska det kunna göras när det är ont om tid och resurser?

Den dåliga nyheten är att det i båda fallen är en ”mismatch” mellan vad verksamheten behöver och vad HR bidrar med. Den goda nyheten är att du som HR-ansvarig har en unik möjlighet. Så vad är det som hindrar dig?

Det är egentligen inte så svårt att förstå. De flesta som jobbar inom HR har administrativa roller med sådana uppgifter som medarbetarrelationer, rekrytering, motivation, HMS etc. Det är viktiga uppgifter men det blir lätt så att de slukar all tid. De strategiska initiativen blir styvmoderligt behandlade eller skjuts upp på obestämd tid.

Jag befinner mig i den lyckosamma positionen att jag jobbar tillsammans med HR-ledare som lyckats bryta ”den onda cirkeln” med ändlösa administrativa uppgifter och som har lyckats skapa utrymme för strategiskt viktiga initiativ. Det kan gälla allt från att föra upp talang- och prestationsfokuserat ledarskap på agendan till att säkerställa att verksamheten har rätt man på rätt plats. Låter det krävande? ”Ja”, kanske du säger. Men ärligt talat är det lättare än du tror. Till att börja med handlar det kort sagt om att ”blåsa nytt liv” i de traditionella medarbetarsamtalen och göra dem till ett strategiskt verktyg för företaget. Därefter gäller det att använda informationen från medarbetarsamtalen för att öka medarbetarnas prestationer, utveckla talanger, fylla kompetensgap och identifiera efterträdare.

Det kanske är lika bra att söka upp vd:n innan han kommer till dig? HR-rollen handlar ju om att befinna sig i händelsernas centrum. Ett annat plus är att det är tillfredsställande att ha ett direkt inflytande på verksamheten och på köpet kanske du råkar uppfylla någons drömmar.

Kommentarer (0)