Fortsatt ekonomisk återhämtning gör att internationella företag fokuserar mer på att skapa attraktiva arbetsplatser

Reaktionen hos företagens beslutsfattare på de ekonomiska förbättringar som syns runt om i Europa blir att flytta fokus från ren kostnadsförvaltning till framtida tillväxtmöjligheter. Detta enligt den senaste årliga European Occupier Survey(1) gjord av den globala fastighetsrådgivaren CBRE.

I undersökningen, som nu görs för fjärde året, deltar beslutsfattare hos globala företag som tillsammans äger och brukar cirka 250 miljoner kvadratmeter över hela världen. Undersökningen åskådliggör företagens ökade tilltro till den ekonomiska återhämtningen. Mindre än hälften [46 %] betraktar svag ekonomi som ett orosmoment. År 2012 angav en överväldigande majoritet [70 %] att det osäkra ekonomiska läget i Europa spelade en viktig roll i företagens fastighetsstrategi, med minskade kostnader som främsta mål.

Trots den positiva utvecklingen är kostnadskontroll fortfarande en prioriterad fråga hos företagen. Undersökningen visar att nästan tre fjärdedelar av företagen [72 %] under de senaste tolv månaderna har omförhandlat hyreskontrakt [jämfört med 45 % 2012] för att "låsa" kontrakten medan kontorshyrorna är i, eller nästan i, botten. Sådana försök att dra ner på kostnaderna kommer dock förmodligen att bli allt ovanligare allt eftersom återhämtningen fortskrider.

Dessutom anger 61 % av företagen att de har skurit ner på lokalytan genom att utnyttja lokalerna mer effektivt. Sådana utrymmesoptimerande strategier blir allt mer framträdande hos företagen. Det är ett balansnummer att dra ner på kostnaderna (vilket 56 % anger är en viktig faktor när det gäller alternativa arbetsplatsstrategier) samtidigt som man tillhandahåller en verksamhetsstödjande arbetsmiljö (39 %) med målet att öka de anställdas produktivitet (37 %). Det är därför intressant att se att den stora majoriteten av företagen inte tillämpar strategier för distansarbete på bred front. 75 % anger att mindre än en fjärdedel av personalen regelbundet arbetar någon annanstans. Det visar att arbetsmiljön fortfarande spelar en viktig roll, vilket förklarar företagens fokus på att förbättra kvaliteten på arbetsplatserna.

Det gör att företag lägger större vikt vid att förse personalen med rätt arbetsmiljö på rätt plats. Även om kostnaden är den viktigaste faktorn när företag väljer kontorslokaler [anges av 85 %], säger 45 % av företagen att de ser arbetsplatsens kvalitet som mycket viktig när det gäller att locka till sig och behålla kompetenta medarbetare. 73 %, eller tre fjärdedelar, anser att tillgängligheten med kollektivtrafik spelar en viktig roll för de anställda. Andra viktiga faktorer är förmåner som gym och restauranger i lokalerna [48 %] och flexibla arbetsmiljöer [48 %]. Överlag visar resultaten att det är väldigt viktigt att kunna erbjuda ett centralt läge med gott om bekvämligheter i närheten som tillhandahåller livsstilsalternativ för de anställda utanför arbetsplatsen.

Allt eftersom ekonomin förbättras visar multinationella företag en ökad vilja att expandera på nya internationella marknader. I undersökningen anger mer än hälften av företagen [56 %] att tillgång till nya marknader och kunder är den viktigaste faktorn när beslut ska fattas om var verksamheten ska förläggas. Indien och Afrika är de vanligaste marknaderna som företag vill expandera i. När företagen ombads ange var de hade för avsikt att expandera uppgav 48 % Indien (siffran har fördubblats sedan 2012 då den låg på 24 %). 42 % angav Kina, en minskning sedan 2012, då andelen var 60 %. Det har även skett en betydande ökning av antalet företag som har för avsikt att expandera i Afrika. Denna marknad anger nu en tredjedel [34 % idag], vara prioriterad av de tillfrågade jämfört med en femtedel [21 %] år 2012.  När det gäller både Indien och Afrika gör den snabba befolkningsökningen och den ekonomiska tillväxten tillsammans med ökad transparens samt förbättrad infrastruktur att många av de traditionella hindren att etablera sig i dessa delar av världen har undanröjts.

Företagens framtidsfokus innebär även att fokuseringen på CRE-funktionen (Corporate Real Estate) nu återigen är aktuell. Strävan efter att uppnå ett samspel mellan fastighetsinvesteringar och affärsmål ökar. 72 % av de tillfrågade företagen uppger detta som ett område som behöver förbättras. Det visar att om de hanteras rätt kan CRE-funktionerna underlätta för framtida tillväxt med en dominoeffekt i form av ökad CRE-outsourcing.

Mark Caskey, EMEA Head of Global Corporate Services hos CBRE säger:

"I en fas av ekonomisk återhämtning är det uppenbart att företagare börjar se längre än till rent kostnadsbesparande åtgärder. På kort sikt förväntar vi oss att viljan att skära ner på kostnaderna dominerar. Det känns dock positivt att företag letar efter nya måldestinationer och använder sig av allt mer avancerade arbetsplatsstrategier.

"En kärnfråga bland resultaten har varit en ökande påverkan från och fokus på arbetsplatsstrategier. Det är uppenbart att företagen har insett att bra arbetsmiljöer ökar de anställdas produktivitet och lockar till sig och håller kvar de mest kompetenta medarbetarna. Dessutom är personalkostnaderna högre än fastighetskostnaderna. Om de anställda producerar mer får det en större positiv inverkan på företagets lönsamhet. Vi räknar med att den här trenden håller i sig både nästa år och efter det."

Richard Holberton, Director, EMEA Research på CBRE, säger:

"Även om företagens fastighetsinvesteringar fortfarande styrs av ekonomiska mål, märker man av en större vilja att planera för framtiden. Det har lett till en ökad överensstämmelse mellan fastighetsinvesteringar och bredare affärsmål. Eftersom företagens fastighetsinvesterare blir allt mer strategiska och kundfokuserade verkar det finnas utrymme för att outsourcingtrenden ska bestå."

(1) European Occupier Survey är en årlig undersökning som genomförs in-house av CBRE och där de senaste trenderna hos internationella företag som själva äger och brukar sina lokaler analyseras.  I år deltog över 70 ledande företag i undersökningen. De representerar en rad sektorer, där bank och finans (22 %) och teknik och telekom (20 %) utgör de största grupperna. Ytterligare 14 % stod tillverkningssektorn för.

• egenanvändare av lokaler
  • european occupier survey
  • internationella hyresgäster
  • effektivt lokalnyttjande

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2012 års omsättning). Företaget har ungefär 37 000 anställda och fler än 300 kontor som  stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 80 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har åtta olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail Advisory, Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory, Property & Asset Management och Corporate Services. Läs mer om CBRE på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu.