Internationell expansion fortsatt högt på agendan för detaljhandeln

Internationell expansion står fortsatt högt upp på agendan för detaljhandeln under 2015, trots osäkra konjunkturutsikter och stigande kostnader.

I en enkät om detaljhandelsföretagens planer på global expansion ("How Active are Retailers Globally") uppgav 47 procent av företagen att de största orosmomenten inför 2015 är osäkra konjunkturutsikter och skenande kostnader, till stor del på grund av högre lokalhyror och brist på lämpliga butikslokaler. Trots dessa utmaningar är internationell expansion alltjämt ett viktigt fokusområde och många detaljhandelsföretag fortsätter att investera i sina butiksnät under 2015.

En färsk undersökning från den globala fastighetsrådgivaren CBRE visar att Tyskland för andra året i följd behåller sin position som världens populäraste detaljhandelsmarknad, och 40 procent av företagen i undersökningen planerar att öppna en butik där under 2015. Därnäst kommer Storbritannien med 33 procent och Frankrike med 31 procent av företagen.

Tyskland är med sina 30 storstäder med hög köpkraft fortsatt attraktivt för globala detaljhandelsföretag. Och trots det stora intresset för den tyska marknaden har butikshyrorna på de flesta håll legat stabilt eller bara ökat marginellt. Även Storbritannien behåller sin ställning som populärt mål för kedjor från andra länder och efterfrågan på butikslokaler är fortsatt stark, i synnerhet i London.

Peter Gold, Head of Cross-Border Retail på CBRE, kommenterar: "Butikskedjorna ställs inför många utmaningar just nu, exempelvis kraftigt stigande kostnader och kravet på att lyckas leverera i flera kanaler och anpassa verksamheten till ändrade konsumentbeteenden. Därför blir det allt viktigare för dem att ha ett starkt butiksnät som kan representera varumärket. Kostnaderna för att öppna en ny butik är fortfarande avskräckande och företagen måste nu söka sig bortom de populäraste och dyraste områdena.

Den positiva effekten av detta är att butiker med hög kvalitet får större geografisk spridning. Fortfarande tvekar en del företag att expandera på vissa marknader på grund av att det ekonomiska läget är eller förväntas bli osäkert. Men detaljhandelsföretagen har insett att konsumenterna verkligen värdesätter fysiska butiker och har för avsikt att öppna fler butiker. Det ger ytterligare stöd åt uppfattningen att butiksupplevelsen fortfarande är oerhört viktig för konsumenterna."

Den fysiska butiken är alltjämt konsumenternas förstahandsval och detaljhandelsföretagen fortsätter att öppna butiker på många platser. Hela 21 procent planerar att öppna mellan en och fem butiker i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) före årets slut. Andelen företag som har mer storskaliga expansionsplaner och för avsikt att öppna mer än 40 nya butiker har dock minskat till 9 procent för 2015.

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2014 års omsättning). Företaget har ungefär 52 000 anställda och fler än 350 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 100 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har sju olika affärsområden – Capital Markets, Office Agency, Retail Advisory, Industrial & Logistics, Valuation Advisory, Asset Services och Global Corporate Services. Läs mer om CBRE på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu.