Investeringsaktiviteten ökade i Europa under Q3 jämfört med Q2 2012

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 15:46 CEST

Fortsatt stark aktivitet i centrala London var den viktigaste drivkraften bakom en 15-procentig ökning av investeringsvolymerna för kommersiella fastigheter i Europa under det tredje kvartalet 2012 enligt CBRE. Under perioden genomfördes investeringar för totalt 28,4 miljarder euro, vilket kan jämföras med 24,7 miljarder euro under det andra kvartalet 2012. Volymen är således nästan tillbaka på samma nivå som under det tredje kvartalet 2011, då den låg på 28,6 miljarder euro.

Den absolut starkaste trenden märktes i Storbritannien, där transaktioner för 11,9 miljarder euro slutfördes under kvartalet. Det var en ökning med 40 % från det andra kvartalet 2012 och det tredje kvartalet 2011. Ett antal stora transaktioner som förväntades vara slutförda under det andra kvartalet slutfördes i stället i början på det tredje kvartalet, vilket blåser upp kvartalsförändringen. Men ökningen av aktiviteten under kvartalet var ändå betydande.

Storbritannien dominerade även den regionala aktiviteten med 42 % av de europeiska investeringarna under kvartalet. Den pådrivande faktorn är Londons fortsatta attraktionskraft som investeringsmål. Staden står för 73 % av transaktionerna i Storbritannien hittills i år.

På Europas näst största marknad – Tyskland – ökade investeringsaktiviteten också betydligt jämfört med föregående kvartal. Sammanlagt uppgick aktiviteten till 5,1 miljarder euro under kvartalet. Det är en ökning med 19 %, som vände en kortsiktig svacka i aktiviteten under det andra kvartalet 2012. I Frankrike avtog däremot aktiviteten under det tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalet. Minskningen var väntad eftersom volymerna för det andra kvartalet 2012 höjdes av två stora försäljningar från realiseringen av en tysk ”open-ended” fond. Med 3,3 miljarder euro under kvartalet låg aktiviteten 9 % under den nivå som registrerades i Frankrike det tredje kvartalet föregående år.

Jonathan Hull, Head of EMEA Capital Markets, CBRE, kommenterar:

”Londonmarknaden har visat sig vara mycket motståndskraftig och fortsätter att locka investerare från hela världen. Internationella köpare har dominerat under de senaste tolv månaderna och det är nog riktigt att säga att det är dessa investerare som skapar marknaden för stora kontorsfastigheter i centrala London. Profilen på de investerare som är aktiva för närvarande tyder på att London betraktas som en skyddad zon på grund av marknadens likviditet och läge utanför euroområdet.”

”Det märks tydligt att investerarna fokuserar på prime-fastigheter och på att undvika risker. Detta ligger bakom aktiviteten i centrala London, den tyska marknadens återvunna kraft och den begränsade aktiviteten i Sydeuropa. Det inverkar också på typen av produkter som byter ägare. Omsättningen domineras av transaktioner i stora och väl uthyrda fastigheter i bra läge.”

”I hela regionen tar det dock längre tid att slutföra transaktioner, vilket påverkar den totala marknadsaktiviteten. Trots detta förväntar vi oss att de europeiska investeringsvolymerna under hela 2012 bara kommer att bli en aning lägre än under 2011.”

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2011 års avkastning). Företaget har ungefär 34.000 anställda och fler än 300 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
I Sverige har CBRE två kontor, i Stockholm och Göteborg, där vi är runt 50 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Vi har sex olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail & Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory och Corporate Services. Läs mer om oss på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu

Kommentarer (0)