Logistiksektorn blir allt mer etablerad som institutionell investeringsklass

CBRE lanserar idag den första utgåvan av logistikrapporten Sweden Logistics Market. Rapporten ger en överblick av logistikmarknaden i Sverige avseende förutsättningar och trender, de viktigaste geografiska hubbarna samt investeringsmarknaden.

En allt större investeringsvilja i logistikfastigheter har varit en av de mest centrala trenderna på den europeiska transaktionsmarknaden under de senaste åren. I Europa har investeringsvolymen inom segmentet ökat kraftigt och nådde en rekordvolym på 24,6 miljarder euro under 2016. Även i Sverige har intresset för logistiksegmentet under de senaste tre åren varit rekordstort vilket avspeglar sig i transaktionsvolym och prissättning. Detta stora intresse förutspås hålla i sig även under 2017.

Tobias Brynjer, Senior Director Capital Markets på CBRE i Sverige, kommenterar:

”Logistikfastigheter är spännande ur ett flertal perspektiv och intresset för segmentet är mycket stort från ett investerarperspektiv. Som ledande rådgivare inom logistik i Sverige är det med stor glädje som CBRE lanserar denna marknadsrapport.”