London all time high i investeringsvolym 2013

Stockholm placerar sig på femte plats på CBRE:s lista över de tio bästa investeringsmarknaderna.
De totala europeiska investeringarna nådde 165,6 miljarder euro år 2013 – en ökning med 30 procent jämfört med 2012.

2013 nådde London den högsta årliga investeringsvolymen någonsin för en enskild europeisk stad och kunde därmed befästa sin ställning som regionens ledande investeringsmål. Detta enligt den senaste undersökningen gjord av den globala fastighetsrådgivaren CBRE.

En stark avslutning på 2013 tog den totala investeringsvolymen för kommersiella fastigheter i Europa till 165,6 miljarder euro, vilket är en ökning med 30 procent jämfört med föregående år. Resultatet för fjärde kvartalet 2013 på nära 61 miljarder euro var den högsta kvartalssiffra som registrerats i Europa sedan fjärde kvartalet 2007. Årets sista kvartal brukar normalt ha den högsta investeringsnivån, men den aktivitet som har iakttagits representerar en märkbar ökning av tillväxthastigheten.

London stod för mer än 23 procent av den totala europeiska marknaden* med transaktioner till ett värde av 32,2 miljarder euro under 2013. Den investeringsrelaterade aktiviteten ökade kraftigt för andra året i rad. Ökningen uppgick till 45 procent på årsbasis (2011 till 2012) respektive 43 procent (2012 till 2013). På kvartalsbasis ökade investeringarna i London varje kvartal förra året. Fjärde kvartalet 2013 ökade de 73 procent jämfört med tredje kvartalet samma år.

Medan 2013 blev ett starkt år för marknaden för investeringar i kommersiella fastigheter i Europa som helhet, upplevde återhämtningsmarknaderna i Portugal, Italien, Irland och Spanien en dramatisk nytändning. En ökad riskvilja från investerarnas sida ledde till en kraftig ökning av investeringsaktiviteten. År 2013 investerades sammanlagt dubbelt så mycket i de här marknaderna som år 2012. Siffran uppnådde 11,8 miljarder euro, vilket visar att investeringsomsättningen ökar för första gången sedan år 2007.

Jonathan Hull, Managing Director, EMEA Capital Markets, kommenterar:

"År 2013 utgjorde på många olika sätt en vändpunkt för den europeiska marknaden för kommersiella fastighetsinvesteringar. Som en effekt av detta väntar vi oss att trenden kvarstår under 2014 och att vi inte kan förvänta oss några större omvälvningar. Förra årets största förändring var definitivt att investeringarna började ta fart i Irland, Spanien, Portugal och Italien. Efter att ha fördubblats jämfört med år 2013 har den samlade årsomsättningen på de här fyra marknaderna redan nått den nivå som rådde 2004/05.”

”En annan trend som vi väntar oss kommer att fortsätta att stärkas under 2014 är flödet av kinesiskt kapital till Europa. Vi har väntat oss detta under en tid nu, men trenden ökade dramatiskt under 2013 med 2,4 miljarder euro i förvärv under året (dubbelt så mycket som under de föregående tio åren tillsammans).”

Daniel Andersson, Head of Capital Markets på CBRE i Sverige, kommenterar:

”Även i Sverige ser vi ett fortsatt ökat intresse från internationellt kapital att investera i fastigheter och nya aktörer letar kontinuerligt efter investeringsmöjligheter. Starwoods förvärv av KF:s fastighetsportfölj i slutet av 2013 visar att Sverige står högt på dessa nya investerares lista och vi förväntar oss ett ännu större inflöde under 2014.”

* odelbara fastighetsportföljer som omfattar flera städer ej inkluderade.

• fastighetsinvesteringar - real estate invesments
  • uthyrning

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2013 års omsättning). Företaget har ungefär 44 000 anställda och fler än 300 kontor som  stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 80 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har åtta olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail Advisory, Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory, Property & Asset Management och Corporate Services. Läs mer om CBRE på www.cbre.se eller www.cbre.eu.