8 av 10 svenskar brister i handhygien

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 09:54 CET

Vecka nio var förra året den vecka då flest insjuknade i influensa*. Nu presenteras en ny undersökning om svenskarnas kunskap om, och beteende kring, handhygien genomförd på uppdrag av DAX, ett varumärke inom CCS Healthcare AB. Hela 87 procent av svenskarna anser att en god handhygien är viktigt för att skydda sig från influensa och smittspridning. Trots det slarvar åtta av tio med just handhygienen. Undersökningen visar också att vårt handhygiensbeteende är starkt kopplat till gamla invanda mönster.

DAX, en del av CCS Healthcare AB, har kartlagt svenskarnas beteende och kunskap kring handhygien.

– Vi översköljs idag med tips om hur vi ska sköta vår handhygien för att hålla oss friska, men det finns få kartläggningar över hur vi faktiskt agerar på de råd vi får. Det vi ser av undersökningen är att vi svenskar har god kunskap om handhygienens betydelse men bristfällig vetskap om hur vi faktiskt ska upprätthålla en god handhygien, säger Peter Sahlström, hygienexpert på DAX, en del av CCS Healthcare AB.

För att uppnå ett fullgott resultat vid handtvätt brukar de allmänna rekommendationerna vara att händerna tvättas med tvål och vatten i mellan 20-30 sekunder*. Endast 16 procent av de svarande i undersökningen uppger att de tvättar händerna i 21 sekunder eller längre. Med andra ord är det 84 procent av svenska folket som inte tvättar händerna tillräckligt länge och därmed brister i handhygienen.

Okunskap om handsprit

Resultatet av undersökningen visar även på svenskarnas kunskap om handspritens betydelse samt hur och hur ofta man använder handsprit. En klar majoritet, 85 procent av de tillfrågade, instämmer i påståendet att handsprit skyddar mot influensavirus, men endast 26 procent använder handsprit dagligen och enbart 19 procent av respondenterna använder handsprit mer än en gång per dag. Männen använder generellt mindre handsprit än kvinnorna.

Kunskap saknas också, precis som vid handtvätten, om hur handspriten bör användas för att uppnå full effekt. Endast sju procent av respondenterna svarar att

man spritar händerna i 21 sekunder eller mer, medan den rekommenderade tiden är 30 sekunder.

På frågan om i vilka situationer man oftast brukar använda sig av handsprit kommer alternativet ”efter toalettbesök på arbetsplatsen” på första plats – nära varannan respondent uppger detta. Fyra av tio svenskar uppger också att de oftast brukar använda handsprit när de är utomlands eller efter toalettbesök utanför hemmet.

– Vi ser att vi är bäst på att använda handsprit där vi har ett invant beteende kring handhygien men vi är inte lika noggranna vid de tillfällen där vi inte har naturlig tillgång till tvål och vatten, som i mataffären, på träningscentret, när vi åker kollektivt eller efter att ha lämnat/hämtat på förskolan, avslutar Peter Sahlström.

Hygienexpertens råd för god handhygien:

1. Tvätta händerna med tvål och vatten under 20-30 sekunder och torka dem torra med pappershandduk.

2. Ta handsprit på händerna. Ett bra sätt att uppskatta mängden handsprit är att händerna skall vara fuktiga i ca 30 sekunder medan man jobbar in vätskan, innan den har torkat.

3. Jobba mekaniskt handflata mot handflata, handrygg, mellan fingrarna och fingertoppar. Glöm inte tummarna.

4. Välj en handsprit med minst 70 % alkoholhalt.

5. Använd handsprit som komplement till handtvätt eller enbart handsprit vid de tillfällen vatten inte är tillgängligt. Ta för vana att alltid ha med dig en flaska handsprit eller desinficerande våtservett för dessa tillfällen.

Undersökningen genomfördes under februari månad 2013 bland 1038 svenskar i åldrarna 15-80 år via CINT/Snabba Svar på uppdrag av DAX, ett varumärke inom CCS Healthcare AB.

* Källor smi.se samt European Centre for Disease Prevention and Control

För mer information kontakta:
Peter Sahlström, DAX, 070 696 56 66 eller besök oss på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ccs_clean_chemical_sweden_ab

Om CCS HealthcareCCS Healthcare är en av Nordens största tillverkare av hudvård, läkemedel och hygienprodukter. Samtliga produkter innehåller enbart noggrant utvalda råvaror som är hud- och irritationstestade. Hudvårdsprodukterna finns idag på apotek, landsting samt dagligvaruhandel över hela Norden och ett antal marknader i Europa. CCS Healthcare tillverkar och marknadsför kända varumärken som till exempel DAX, CCS Swedish Formula, Oliva by CCS, och Bamse by CCS. För mer information, besök gärna CCS hemsida www.ccshc.com