CCS Healthcare förvärvar hudläkemedlet Propyless

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 09:09 CET

CCS Healthcare omsätter ca 500 MSEK fördelat på produktområdena hygien, egenvård, läkemedel, dental, och kontraktstillverkning.
Läkemedelsportföljen innefattar hudläkemedel, ögonläkemedel samt läkemedel för mage och tarm. Propyless kompletterar CCS Healthcares redan befintliga portfölj av hudläkemedel och kategorin blir efter förvärvet en mer betydande del av CCS Healthcares verksamhet.

– Med förvärvet av Propyless stärker vi vårt redan breda utbud av hudvårdande produkter. Som en följd av detta kan vi erbjuda våra kunder mer konkurrenskraftiga lösningar i en kategori där vi redan i högsta grad är närvarande, säger Jonas Nilsson, vd för CCS Healthcare.

Förvärvet av Propyless är ett led i bolagets strategi att växa vidare genom ytterligare förvärv. Bland tidigare transaktioner märks förvärven av Opus Healthcare i Malmö och Antibac AS i Norge 2011.

Propyless är en mjukgörande kräm som innehåller propylenglykol. Propylenglykol har vattenbindande egenskaper och viss antimikrobiell effekt. Det receptfria läkemedlet används för behandling av torr hud vid hudsjukdomar och finns i två olika storlekar, 100 g och 480 g.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Jonas Nilsson, VD, CCS Healthcare AB, Mobil 070-554 16 80, jonas.nilsson@ccshc.com

Om CCS Healthcare CCS Healthcare är en av Nordens största tillverkare av hudvård, läkemedel och hygienprodukter. CCS produkter säljs huvudsakligen på apotek, landsting samt dagligvaruhandel över hela Norden och ett antal marknader i Europa. CCS Healthcare tillverkar och marknadsför kända varumärken som till exempel Hydrokortison CCS, Oliva by CCS, DAX,CCS Swedish Formula och Antibac. För mer information, besök gärna CCS hemsida www.ccshc.com