CCS Healthcare varslar för att säkra framtida jobb

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2016 15:00 CEST

CCS Healthcare, med säte i Borlänge, tvingas till personalneddragningar i koncernen. Idag presenterade företaget ett varsel i Sverige omfattande 25 personer varav merparten rör tjänstemän i Borlänge. Personalen fick beskedet idag på eftermiddagen och förhandlingar med fackförbunden är inledda. Anledningen till varslet är att CCS under längre tid dragit på sig en för stor kostnadskostym utan att företagets marknadsvolym ökat i samma takt. CCS Healthcare, som utvecklar och tillverkar hudvårdsprodukter, har under senare år påverkats starkt av ändrade marknadsförutsättningar på en avreglerad apoteksmarknad.

• Vi beklagar att vi behövt komma fram till det svåra beslutet att idag varslar delar av vår personal. Åtgärden är däremot högst nödvändig för att säkra framtida jobb, säger Dario Aganovic, VD CCS Healthcare AB.

CCS är ett bolag som sedan starten 1979 tillverkat produkter med apotek och offentlig sektor som primära kunder. Sedan apoteksmonopolet avskaffades för nära sju år sedan har marknaden för CCS ändrats drastiskt. Nya apoteksaktörer har slagit sig in på marknaden och bolaget har inte anpassat sig efter det rådande konkurrensläget.

• Vi måste tyvärr vidta åtgärder som gör det möjligt att säkra både jobb och en långsiktigt hållbar affär. Omvärlden och marknaden har förändrats i en takt som CCS inte har hunnit ställa om till. Det har medfört att vi sitter med en alldeles för stor kostnadskostym på grund av en allt för komplex affärsmodell. För att säkra fortsatt produktutveckling och produktion behöver vi se över hur vi arbetar och hur vi ska stärka vår plats på marknaden, säger Dario Aganovic, VD.

Bolaget har sedan den nya ledningen tillträdde sommaren 2015, arbetat intensivt med att genomlysa CCS för att identifiera effektiviseringsåtgärder. Dagens åtgärd är ett led i det arbetet.

Angelica Ekholm, marknadsdirektör, 070-697 81 44