CCS renodlar produktportföljen och säljer av läkemedel och dentalprodukt

Pressmeddelande   •   Mar 11, 2016 09:00 CET

CCS Healthcare AB har under senare år aktivt stärkt sin position på den nordiska marknaden. För att fortsätta tillväxten inom dessa områden, samt tydligare renodla bolagets produktportfölj, säljer CCS nu av sina läkemedel och dentalprodukt till företaget Trimb Healthcare AB. Försäljningen ger CCS möjligheter ytterligare växa inom befintlig kärnverksamhet. Tillverkning av de läkemedel och den dentalprodukt som nu säljs kommer fortsatt ske i CCS fabrik i Borlänge på uppdrag av den nya ägaren. Försäljningen innebär inga personalförändringar.

Borlängebaserade CCS Healthcare AB renodlar nu sin produktportfölj inom affärsområdet Consumer Skincare genom att sälja av samtliga läkemedel, samt tandkrämen Clinomyn, till företaget Trimb Healthcare AB. Detta som ett led i CCS strategi att renodla sin produktportfölj. Parallellt med hudvård fortsätter CCS att växa inom affärsområdena för Hygien och Safety.

-Vi är på väg på en spännande resa som innebär en mer fokuserad produktportfölj inom affärsområdet Consumer Skincare. Försäljningen av läkemedel och en dentalprodukt ligger helt i linje med vår strategi och öppnar också för nya innovativa möjligheter inom hudvård, säger Dario Aganovic, VD CCS Healthcare AB.

De varumärken som ingår i försäljningen är bland annat Hydrokortison, Propyless, Cortimyk samt Clinomyn. All produktion av läkemedel och dentalprodukter stannar kvar hos CCS i Borlänge på uppdrag av de nya ägarna. Detta innebär att inga personalförändringar är planerade som följd av försäljningen. Köpet genomfördes i mitten av februari och slutförs i och med att Läkemedelsverket godkänner ägarbytet. Köpeskillingen är inte officiell.

Angelica Ekholm, marknadsdirektör CCS Healthcare AB, 070-697 81 44

CCS Healthcare AB ägs av riskkapitalbolaget Segulah (www.segulah.se) och omsätter drygt 500 MSEK årligen. CCS Healthcare utvecklar och tillverkar produkter inom hygien, läkemedel och hudvård. Antalet anställda uppgår till 175 personer. Efter förvärvet kommer koncernens samlade omsättning uppgå till 640 MSEK samt ha ca 260 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark.

Trimb Healthcare AB är ett snabbt växande OTC-och egenvårdsföretag baserat i Stockholm, Sverige. Trimb har erfarenhet och kompetens som spänner över samtliga regulatoriska klasser och de flesta terapiområden som är relevanta för egenvård. Trimbs produkter säljs i mer än 50 länder och företaget har egen marknadsorganisation i norra Europa.