Så får du fina sommarfötter: Ny multifunktionell fotkräm som förebygger och behandlar sex olika fotrelaterade besvär

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2017 09:38 CET

CCS Foot Pro

Många människor har idag en aktiv vardag och diverse fotrelaterade besvär blir därför allt vanligare. Så många som 3 av 4 får någon gång problem med sina fötter och den risken ökar i samband med träning*. För att förenkla behandling samt verka förebyggande lanseras nu CCS Foot Pro, en multifunktionell all-in-one fotkräm med ultimat effekt för aktiva fötter. CCS Healthcare ser en tydlig trend att dagens konsumenter vill använda en produkt istället för flera för att behandla multipla fotproblem.

Fötterna utsätts dagligen för en mycket stor belastning. Stigande ålder, ett kallt och torrt klimat samt sjukdomar, såsom diabetes, ökar dessutom risken för diverse fotproblem. CCS Foot Pro ersätter alla de produkter som du vanligtvis behöver för att separat behandla Athlete’s foot, fotsvamp, hälsprickor, förhårdnader, torra fötter och dålig lukt och är alltså en mycket effektiv lösning.

CCS Foot Pro är inte som andra all-in-one fotkrämer. Det är nu den enda all­in­one produkten som både behandlar och förebygger attacker från fotsvamp. CCS Foot Pro är godkänd som medicinteknisk produkt och dess unika och patenterade formulering verkar på flera sätt. Fotkrämen innehåller den aktiva substansen 1,5­-Pentanediol som har en mycket god förmåga att binda fukt och därmed skapa ett optimalt mikroklimat för att reparera och läka fotens hud. CCS Foot Pro innehåller även naturlig Åbroddolja som bidrar till en fräsch doft och har en uppfriskande effekt på trötta fötter. Åbrådd är en aromatisk buske som har en spännande historisk användning och ursprung från Tyco Brahes medicinalväxtodlingar på ön Ven.

”Vi är mycket stolta och glada över att nu lansera CCS Foot Pro som en uppföljning till vårtpopulära och etablerade fotvårdssortiment. CCS Foot Pro är speciellt utformad efter konsumentens önskemål och designad för att göra behandlingen så enkel, snabb och precis som möjligt. CCS Foot Pro passar såväl vardagsmotionärer som idrottsproffs och alla som söker en produkt som kan underlätta den aktiva vardagen” säger Amanda Wennberg, marknadsdirektör på CCS Healthcare.

CCS Foot Pro är förpackad i en ”Airless”-förpackning vilket betyder att förpackningen håller formulan skyddad mot yttre påverkan. Formulan håller sig intakt och fräsch till sista droppen och tack vare att CCS Foot Pro har en självkonserverande formula behöver inget konserveringsmedel tillsättas.

CCS Foot Pro rekommenderas av Sveriges Fotterapeuter och är testad och utvärderad i en klinisk studie** som visar att fotkrämen ger tydliga förbättringar efter två veckors användning och signifikanta förändringar efter åtta veckors användning.

* Sveriges Fotterapeuter 2016.
** Natumin Pharma AB Claim support summary, 2016

CCS Foot Pro finns att köpa på samtliga apotekskedjor.

Förpackning: 100 ml

Rekommenderat cirkapris: 289 kr

För att läsa mer om CCS Foot Pro, besök gärna www.footpro.se.

För mer information, produktprover och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Amanda Wennberg, marknadsdirektör CCS Healthcare AB, 076-797 35 12, amanda.wennberg@ccshc.com
_______________________________________________________________________________________________________

FAKTABAKGRUND

Mer om CCS Foot Pro

CCS Foot Pro är en all-in-one fotkräm som underlättar den aktiva vardagen för såväl vardagsmotionärer som idrottsproffs. CCS Foot Pro är utvecklad för att förebygga och behandla Athlete’s foot, fotsvamp, hälsprickor, förhårdnader, torra fötter och dålig lukt; problem som oftast drabbar foten samtidigt.

Hur fungerar CCS Foot Pro?

• Återfuktar
  • Reparerar
  • Hudkonditionerar
  • Läker/underlättar läkning
  • Mjukgör
  • Stärker fotens naturliga skyddsbarriär
  • Avlägsnar och löser upp döda hudceller och torr hud (exfolierande funktion)

CCS Foot Pro är mycket mild och snäll mot huden utan kända biverkningar. Den patenterade formulan är dessutom, trots sin effektivitet, mild nog för att användas långsiktigt utan risk för resistens.

Användning

Fotkrämen kan användas i förebyggande syfte, s.k. underhållsbehandling, eller vid behov av behandling. Vid behov bör krämen appliceras med 1–2 pumptryck på vardera fot, två gånger per dag tills en tydlig förbättring syns. Därefter räcker det att applicera krämen en gång per dag.

Klinisk studie

Nyligen genomförde en auktoriserad medicinsk fotterapeut en studie på CCS Foot Pro*. Fotkrämen visade i denna studie mycket goda resultat vid behandling av Athlete’s foot, fotsvamp, hälsprickor, förhårdnader, torra fötter och dålig lukt.

CCS Foot Pro testades på ett antal patienter vid en medicinsk fotvårdsklinik i Huskvarna, Sverige. Fotkrämen testades på patienter i åldrarna 50-90 år. Deltagarna, som representerade både det manliga och det kvinnliga könet, var alla drabbade av olika fotbesvär som CCS Foot Pro har till syfte att förebygga och behandla. Alla patienter som deltog i studien led av extrema och mycket svårbehandlade fotproblem. Patienterna hade innan denna studie genomfördes provat flertalet alternativa behandlingar – dock utan framgång.

Respektive patients fot/fötter fotograferades dag ett och sedan togs nya fotografier efter 1, 4 och 8 veckor. Hos samtliga deltagare gick det att se en klar förbättring efter endast 1 vecka. Hos en majoritet av patienterna kunde det också observeras en förbättring efter 2 veckor och på samtliga patienters fötter gick det att se ytterligare förbättringar efter 4-8 veckor. Efter 8 veckor gick det att se signifikanta förändringar.

Studien indikerade att:

• CCS Foot Pro lätt går in i huden
  • CCS Foot Pro återfuktar huden samt effektivt bekämpar fotsvamp
  • CCS Foot Pro’s goda resultat är oberoende av åldern på användaren
  • CCS Foot Pro är effektiv i sin behandling oavsett i vilket stadie av infektion och/eller skada foten befinner sig i

Alla patienter som fullföljde studien var mycket tillfredsställda med resultateten och har uttryckt en önskan att fortsätta använda CCS Foot Pro.

* Natumin Pharma AB Claim support summary, 2016

8 tips för fina fötter i sommar

• Håll dina fötter torra och rena och klipp dina tånaglar regelbundet
  • Var noga med att torka fötterna väl när du har duschat, särskilt mellan tårna
  • När du tvättat fötterna – smörj in dem med en kräm som passar de egna fötterna och se till att hålla huden mellan tårna torr och fri från kräm
  • Gå inte barfota i våtutrymmen såsom simhallar eller gymnastiksalar
  • Ha skor och strumpor som passar dina fötter
  • Se till att du alltid har bra skor som passar för just din träning och som sitter bra på foten. Kom även ihåg att knyta skon ordentligt och att välja en socka med bra passform
  • Skor behöver bytas med jämna mellanrum – det är en färskvara!
  • En fotterapeut kan hjälpa dig med olika fotproblem. Tveka inte utan beställ en tid!