Celiakidag för primärvården

Svenska Celiakiförbundet arrangerar tillsammans med läkare och forskare en föreläsningsdag om celiaki för primärvården. Celiakidagen är ett led i arbetet för att höja kunskaps – och medvetandenivån om celiaki på landets vårdcentraler.

Celiaki är en folksjukdom, och en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland barn i Sverige. Trots det har merparten av dem som har sjukdomen ännu inte fått diagnos. Parallellt med att antalet fall av celiaki ökar finns en trend att äta glutenfritt, och det relativt nya begreppet ”glutenkänslighet” förekommer allt oftare.

Svenska Celiakiförbundets mål är att fler ska få sin diagnos tidigare, och sedan få bättre uppföljning inom vården. Svensk celiakiforskning är framstående i ett internationellt perspektiv, och Celiakidagen för primärvården kommer bland annat att innehålla:

”Handläggning av celiaki i primärvården” - Lars Agréus, professor, sektionen för allmänmedicin, Karolinska Institutet, distriktsläkare, Öregrunds vårdcentral.

”Celiaki – vanlig och ofta missad sjukdom” - Anneli Ivarsson, barnläkare,professor, enheten för epidemiologi och global hälsa vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet.

”Hur farligt är celiaki? Varför bryr vi oss?” - Jonas Ludvigsson, professor, överläkare, Karolinska Institutet, Stockholm, institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik; barnkliniken, Universitetssjukhuset, Örebro

Celiakidagen arrangeras i Stockholm fredagen den 9 september av Svenska Celiakiförbundet tillsammans med Celiakiarbetsgruppeninom barnläkarföreningen. Celiakiarbetsgruppen består av 15 läkare och forskare med specialintresse för celiaki. Arbetsgruppen är verksam inom Svenska Barnläkarföreningens sektion för gastroenterologi, hepatologi och nutrition. Svenska Celiakiförbundet är en ideell intresseorganisation med 24 000 medlemmar, grundat 1975 av föräldrar vars barn fått diagnosen celiaki.

För mer information och frågor, var vänlig kontakta:

Anna Maria Schröder, pressekreterare Svenska Celiakiförbundet, anna.maria.schroder@celiaki.se, 076-677 76 90

• Sjukdomar

• celiakidag

• Stockholm

Svenska Celiakiförbundet är intresseorganisationen för alla som har sjukdomen celiaki (även kallad glutenintolerans).

Förbundet företräder också laktosintoleranta, samt de som inte tål mjölk - eller sojaprotein.

Förbundet har 24 000 medlemmar i ca 30 läns- och lokalföreningar över hela landet.