Julinspirerat nytt nummer av CeliakiForum

I decembernumret av CeliakiForum bjuds det på recept på glutenfria lussekatter och pepparkakor. Och under rubriken ”Inbjuden eller utanför?” skriver tidningen om hur celiaki påverkar den sociala identiteten.

Bland de vetenskapliga nyheterna i Celiakiforum läser vi att allt mer forskning pekar mot att det inte är proteinet gluten som glutenkänsliga personer (som inte har diagnosen celiaki) reagerar mot, samt att den glutenfria trenden ställer allt högre krav på tydlighet hos personer som har sjukdomen celiaki.

Och så ger sig CeliakiForum ut på resa: Hur lätt eller svårt är det att få mat på flyg, buss och tåg? CeliakiForum har kartlagt tillgängligheten hos de stora resebolagen.

CeliakiForum innehåller vetenskapliga nyheter, reportage, recept, expertsvar på läsarnas frågor och information om verksamheten inom förbundet och våra läns- och lokalföreningar.

Svenska Celiakiförbundets tidning CeliakiForum vann Svenska Publishing-priset 2015 för Bästa medlemstidning. Tidningen utkommer fyra gånger per år, med en upplaga på ca 19 000 exemplar.

Bli medlem eller juridisk stödmedlem (t ex företag eller läkarmottagning) i Svenska Celiakiförbundet för att få CeliakiForum i brevlådan. Ett medlemskap kostar 250 kr/kalenderår.