Ny bok om barn med celiaki

I intervjuboken ”Jag har celiaki” berättar tio barn och tonåringar om hur det är att leva med glutenintolerans. Boken innehåller också fakta om celiaki, barnläkarens svar på vanliga frågor och tips för en glutenfri vardag.

Idag är celiaki, som även kallas glutenintolerans, en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland barn i Sverige. Två till tre procent av svenska barn har celiaki och sjukdomen blir allt vanligare.

Svenska Celiakiförbundet startades för 40 år sedan av föräldrar vars barn fått diagnosen celiaki. I år när förbundet firar 40-årsjubileum återvänder förbundet till sina rötter, och ger ut en bok om och med barn.

- Idén med den här boken är att alla skolbarn som har celiaki ska få en röst. Barnen är en viktig del i förbundet – både för 40 år sedan och nu, säger generalsekreterare Christina Ralsgård.

Martin Svensson har intervjuat barn som har celiaki i åldrarna 6-16 år, från Malmö i söder till Luleå i norr: Hur ser vardagen ut när man inte tål gluten? Vad kan man äta? Hur går det när man blir tonåring?

”Jag har celiaki” innehåller även faktadelar om glutenintolerans, och Lars Browaldh, överläkare på Sachsska barnsjukhuset i Stockholm, svarar på ”vanliga frågor” om celiaki och glutenfri kost. Smilla Luuk, som startade en glutenfri mat-och-bak-blogg när hon var 12 år, ger också tips för en glutenfri vardag.

- Det är viktigt att öka kunskapen om denna vanliga sjukdom. Alla barn ska kunna sätta den här boken i händerna på lärare, skolmatspersonal, vänner eller mor- och farföräldrar så att de kan lära sig mer om sjukdomen, säger generalsekreterare Christina Ralsgård.

Celiaki är en livslång sjukdom som innebär att man inte tål att äta gluten. Det finns ingen medicin, den enda behandlingen mot celiaki är en livslång strikt glutenfri kost.

”Jag har celiaki” finns nu att köpa på Celiakiförbundets webbplats www.celiaki.se.

För recensionsex och mer information var vänlig kontakta:
Anna Maria Schröder,  pressekreterare Svenska Celiakiförbundet
anna.maria.schroder@celiaki.se, 076-677 76 90

• barn

Svenska Celiakiförbundet är intresseorganisationen för alla som har sjukdomen celiaki (även kallad glutenintolerans).

Förbundet företräder också laktosintoleranta, samt de som inte tål mjölk - eller sojaprotein. Celiakiförbundet arbetar för att öka kunskapen i samhället om dessa diagnoser.
Målsättningen är att våra medlemmar ska kunna leva ett så friskt liv som möjligt och ha tillgång till livsmedel fria från gluten, laktos, mjölk – eller sojaprotein.
Förbundet har 24 000 medlemmar i ca 30 läns- och lokalföreningar.