Pressmeddelande -

NextCell Pharma AB: Fulltecknad private placement och förberedelser för notering på AktieTorget

Stamcellsbolaget NextCell Pharma AB (”NextCell”) kan idag, den 9 mars 2017, meddela att bolaget genomfört en private placement om totalt cirka 6 MSEK. Private placement genomfördes i syfte att finansiera förstudier och ansökan om klinisk studie med bolagets läkemedelskandidat, ProTrans™, och vidareutveckling av läkemedelskandidaten. NextCell planerar även en publik nyemission och notering på AktieTorget under sommaren 2017. Sedermera Fondkommission var finansiell rådgivare till NextCell i samband med private placement och är även finansiell rådgivare till NextCell i den planerade publika nyemissionen och noteringen på AktieTorget.

NextCell är aktivt inom stamcellsforskning och utvecklar läkemedelskandidaten ProTrans™ för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar samt som immunosuppression vid njurtransplantationer. Bolaget planerar att genomföra en klinisk prövning med ProTrans™ på diabetespatienter. Ansökan avses att lämnas in till Läkemedelsverket under våren 2017. Njurtransplantationer har blivit vanliga vid komplicerade njursjukdomar och NextCell har som målsättning att ProTrans™ ska användas för att undvika oönskade avstötningsreaktioner. NextCells långsiktiga målsättning är att bli ledande leverantör av immunomodulerande stamcellsprodukter och nå en signifikant marknadsandel i Europa och USA.

NextCell har genomfört en private placement om cirka 6 MSEK där bolaget tog in strategiska investerare inför en planerad publik nyemission och efterföljande notering på AktieTorget. Enligt nuvarande tidsplan planeras den publika nyemissionen och noteringen ske under sommaren 2017.

Mathias Svahn, VD NextCell Pharma AB kommenterar:

”Med det kapitaltillskott vi erhåller i samband med private placement kan vi hålla en fortsatt hög utvecklingstakt. Vi planerar att lämna in ansökan om klinisk studie med ProTrans™ under våren 2017 och förutsatt godkännande påbörja studien så snart som möjligt därefter.”

För mer information om private placement samt kommande publik nyemission, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

För mer information om NextCell Pharma AB, vänligen kontakta:

Mathias Svahn, VD

E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com