Cembrit börjar sälja brandskyddsskivor för stålbalkar och pelare

Pressmeddelande   •   Jan 02, 2017 09:12 CET

1. Aestuver skiva 2. Spikkloss 3 och 4. Skjutklammer

Fermacell Sverige och Cembrit har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal kring Fermacells högklassiga brandskyddskiva Aestuver. Samarbetet innebär att Cembrit med exklusivitet tar över försäljningen av Aestuver i Sverige.

Aestuver är en lätthanterlig och robust brandskyddsskiva i cement som passar väl in och kompletterar Cembrits sortiment av fibercementskivor. Det vanligaste sättet att använda skivan är inklädnad av stålbalkar och pelare.

- Till skillnad mot många andra brandskivor på marknaden klarar Aestuver kraven i alla typer av utrymmen, såväl inne som ute där man behöver uppgradera brandskyddet. Det gör den enkel att använda för byggare och konstruktörer. Cembrit har en lång gedigen erfarenhet av att arbeta med brandskyddskivor och vi kan varmt rekommendera den här skivan till våra kunder, säger Anna Ranow på Cembrit.

Förutom att Aestuver är brandsäker är den också fukttålig, frostbeständig och slitstark. Skivan finns i olika tjocklekar och det största formatet är 1250 x 2600 mm. Skivorna skjuts ihop som en låda med hjälp av klammerpistol. Inga montageprofiler krävs. Brandtester finns för en mängd konstruktioner: R30 – R240.

- Vår gemensamma uppfattning är att Cembrit har nätverket för att kunna bearbeta marknaden för brandskydd på ett optimalt sätt. Cembrit har även helt andra möjligheter än Fermacell att tillmötesgå kundens behov genom skräddarsydd sågning av skivorna till olika projekt, säger SvenBertil Odelmark, försäljningschef Fermacell AB.

Försäljningen startar i januari.

För mer information, kontakta:
Anna Ranow, Kommunikationsansvarig Cembrit, Mobil: 070 736 47 67
Mail: anna.ranow@cembrit.se

Cembrit är en av världens största tillverkare av fibercementskivor. Produkterna marknadsförs tillsammans med system för hållbart byggande och estetiskt attraktiva lösningar för alla typer av byggnader. Skivorna finns hos de ledande återförsäljarkedjorna inriktade på byggproffs. Cembrit Sverige omsatte 186 Mkr 2015. För mer information besök www.cembrit.se

Kommentarer (0)