Bodil Hökfors är Årets Betongforskare 2014

Bodil Hökfors, Teknisk Doktor & projektledare Cementa AB's Utvecklingsavdelning och forskare vid Umeå Universitet , har återigen prisats för sin avhandling inom energiteknik och termisk processkemi och utsågs på Betonggalan den 13 november till Årets Betongforskare 2014. Betonggalan gick av stapeln på Berns i Stockholm under torsdagen och är Sveriges största träffpunkt för samhällsbyggarsektorn.
Avhandlingen är gjord vid Umeå Universitet med titeln Phase chemistry in process models for cement clinker and lime production och är ett databaserat simuleringsverktyg som ska göra cement- och kalktillverkning mer miljösmart samtidigt som kvaliteten behålls. Bodils forskning kommer vara till stor hjälp inte bara för Cementa utan även många andra inom processindustrin i och med att den är direkt tillämpningsbar och gör produktionen mer miljösmart, utan att kvaliteten försämras. Resultaten av Bodils avhandling kommer vara en viktig del i Cementas vision om noll koldioxidutsläpp till år 2030.

– Vi är extremt stolta och glada över att Bodil nu återigen prisas för sin forskning och utsetts till Årets Betongforskare på Betonggalan. Detta gör att våra fortsatta satsningar på utveckling och forskning till stöd för vår nollvision stärks, säger Stefan Sandelin, chef Forskning och Utveckling, Cementa AB.

Läs mer om Bodils avhandling och forskning på www.cementa.se.

Stefan Sandelin, chef Forskning och Utveckling, Cementa AB
Tel. 08-625 68 20 och E-post stefan.sandelin@cementa.se