C: varför ska vi ha kommunala båtar på diesel, Helldén?

Helldén vill att innerstaden ska vara fossilfri 2030. Men samtidigt som han vill införa miljözoner kan båten Södermalm-Hammarby fortsätta pumpa ut diesel till 2028.

Den kommunala gratisbåten, som går mellan Hammarby sjöstad och Södermalm, ska nu upphandlas och kommer att gälla fram till 2028. I upphandlingen är det pris som är avgörande för vilken aktör som utses, inte miljön.

– Samtidigt som Daniel Helldén vill ha en fossilfri innerstad till 2030 håller staden på att upphandla en båt som riskerar att gå på diesel till 2028. Det går inte ihop, säger Jonas Naddebo, vice gruppledare (C).

– Hur ska staden kunna införa miljözoner för privatbilister, men stadens egna båt ska inte rätta sig efter samma regler? Centerpartiet vill att Stockholms stad ska vara ett föredöme för stockholmare och för andra städer, och då måste varenda del av vår fordonsflotta ställas om till miljövänliga alternativ,säger Jonas Naddebo.

– Vi har länge kämpat för att Daniel Helldén ska ta sitt ansvar för elbåtsutvecklingen, i form av att installera elinfrastruktur på stadens kajer. Där har han bara bollat vidare ansvaret till landstinget. Nu ser vi ett öppet mål, där den kommunala båtlinjen Södermalm - Hammarby sjöstad kan drivas på el - men där staden sviker sina egna miljöambitioner säger Jonas Naddebo.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: