Karin Ernlund (C)

Ett steg närmare gårdsförsäljning - majoritet i socialutskottet

Under dagen besökte Karin Ernlund bryggeriet Stockholm Brewing Co för att höra mer om hur Stockholmsbryggerier skulle påverkas av införandet av gårdsförsäljning. Samtidigt meddelade riksdagens socialutskott att de vill driva på för att det ska bli lagligt med just gårdsförsäljning.

- Vi kan stärka företag, skapa fler jobb samt stärka Stockholm som en mat- och dryckesstad genom att införa gårdsförsäljning. Dessutom är det roligt för stockholmare att kunna köpa öl bryggt hos sitt lokala bryggeri, säger Karin Ernlund, gruppledare (C) i Stockholms stad.

Majoriteten av ledamöterna i riksdagens socialutskott meddelade under dagen att de är intresserade av att driva frågan vidare om att det ska bli lagligt med gårdsförsäljning.

- Det här är ett steg framåt för att kunna stärka marknaden för små bryggerier, säger Karin Ernlund.

Förslaget från Centerpartiet i Stockholms stad handlar inte bara om att stärka marknaden och skapa jobb. Med gårdsförsäljning kan Stockholm bli en roligare stad.

- Stockholm kan bli roligare, men då behövs färre pekpinnar från politiker. Vi vill bland annat tillåta bryggerier att sälja öl, göra det lättare för företag att driva barer på tak och se till att livescener som Debaser inte tvingas stänga ner, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: