Hemming (C): 36 procent minskade klimatutsläpp från sjukhus och kollektivtrafik

Hemming (C): 36 procent minskade klimatutsläpp från sjukhus och kollektivtrafik

Stockholms läns landstings miljöredovisning 2015, som antogs av landstingsstyrelsen under tisdagen, visar att landstinget har gjort stora förbättringar inom miljöområdet och sedan 2011 har klimatutsläppen från landstingets verksamheter minskat med 36 procent. Idag värms 95 procent av alla fastigheter av förnybar el och 79 procent av landstingets kollektivtrafik åker på förnybart bränsle.

Landstingets klimatpåverkan beräknas till 122 378 ton 2015, vilket är en minskning med 36 procent jämfört med 2011. Och det är framför allt förnybar energi som är landstingets paradgren. 79 procent av SL-trafiken körs nu på förnyelsebara bränslen, och av bussarna är det hela 89 procent som kör förnyelsebart och det finns idag 60 stycken elhybridbussar i trafiken.

På fastighetssidan ser det också bra ut. Hela 95 procent av uppvärmningen kommer från förnybar energi. Landstinget har också anledning att vara nöjd över lustgasthanteringen. Sedan 12 år tillbaka finns teknik för att oskadliggöra den klimatfarliga lustgasen på ett säkert sätt. Gasutsläppet har minskat med 80 procent sedan 2002

- Stockholms läns landsting är Sveriges miljöbästa landsting och det är viktigt att vi fortsätter bli mer och mer klimateffektiva. Att vi har sett en så kraftig minskning av växthusgaser i landstingets verksamhet är såklart glädjande och ett resultat av både bra dagligt arbete och god styrning, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

- Stockholmsregionen är på god väg mot en fossilfri kollektivtrafik. Vi är nu uppe i nästan 80 procent förnyelsebart, säger Gustav Hemming (C).

- I brist på bindande internationella utsläppsmål är goda exempel och höga ambitioner viktigt i kommuner och landsting för att driva klimat- och miljöarbetet framåt, säger Gustav Hemming (C).

Under relaterat material hittar du miljöredovisningen 2015.