Skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C) på Nord-Sydlinjen sommaren 2018, Foto:Sarah Svensson

Nord-Sydlinjen fortsatt populär sommaren 2019

Sommaren 2018 var extremt varm vilket lockade många resenärer ut i Stockholms skärgård. Trots en vädermässigt sämre sommar 2019 kan vi nu konstatera att antalet resenärer på Nord-Sydlinjen ökat lite även i år.

-Nord-Sydlinjen har en alldeles speciell funktion i att knyta ihop skärgården från norr till söder, både för turister som lättare kan upptäcka olika delar utan egen båt men också för skärgårdsföretagarna som på ett enklare sätt kan transportera sina varor mellan olika öar. Det är därför roligt att se att ännu fler hittat linjen även denna sommar, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

Trafiken på Nord-Sydlinjen utfördes 2019 på samma sätt som 2018 och under samma period, 8 veckor från måndag efter midsommar till sommartidtabellens slut. Den enda skillnaden 2019 var att Fejan åter lades in i rutten då det återöppnats efter en tidigare brand.

I framtiden vill Gustav Hemming och Centerpartiet att linjen ska gå ännu längre.

- I ett längre perspektiv skulle jag vilja se att linjen förlängs norrut till Öregrund, men det är ingenting Region Stockholm kan göra på egen hand utan det förutsätter samarbete med Region Uppsala och Norrtäljes samt Östhammars kommuner, avslutar Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

Statistik:

Månad Passagerare på
2019 15 202
jun 1 127
jul 9 295
aug 4 780

Månad Passagerare
2018 15 044
jun 789
jul 9 476
aug 4 779
Månad Passagerare totalt
2017 14 320
jun 927
jul 7 994
aug 5 399

Fakta:

Under 2019 har linjen gått mellan den 24 juni och den 18 augusti.

Nord-Sydlinjen gick på försök under somrarna mellan 2015 och 2017.

Från och med sommaren 2018 är linjen en permanent del av skärgårdstrafiken under sommaren.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.