Per Ankersjö (C): Chockhöjning av skatten för stockholmarna

Per Ankersjö (C): Chockhöjning av skatten för stockholmarna

Centerpartiet Stockholms stad

Stockholms stads nya vänstermajoritet har i dag föreslagit att chockhöja kommunalskatten med 35 öre, från 17,33 till 17,68. Socialdemokraterna gick till val på att höja skatten med 15 öre, men nu är det liggande förslaget alltså mer än en fördubbling av det ursprungliga löftet.

- Tillsammans med de aviserade skattehöjningarna på riksnivå är detta förödande för jobblinjen och för alla stockholmare som investerat i en utbildning. Det är en återgång till DDR-Sverige, säger Centerpartiets gruppledare i Stockholm Per Ankersjö.

- De rödgrönrosa var helt oförberedda så väljarna fick köpa grisen i säcken. Nu när säcken öppnas är den full av obehagliga överraskningar. Jag tror inte stockholmarna är imponerade idag, säger Per Ankersjö (C).

Fakta Kommunstyrelsen har idag den 29/10 beslutat om att Stockholms skattesats för 2015 ska vara 17,68 kronor per skattekrona. Detta innebär att kommunalskatten i Stockholm höjs med 35 öre per skattekrona. Kommunfullmäktige fattar beslut om skattesatsen 27 november 2014.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413