Per Ankersjö (C): Miljonprogrammens dolda miljösystem öppnas upp för allmänheten

Stadsmiljöroteln/ Stockholms stad

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Stadsdelarna i Järvaområdet är en del av Stockholms nya miljöprofilsområden. En stor del av detta görs möjligt genom en ombyggnation av miljonprogramshusen. Det mesta av denna ombyggnad är inte synlig för blotta ögat. Därför lanserar Stockholms stad ett foto där man skalat av olika lager för att möjliggöra för allmänheten att se vilka smarta system och funktioner som fastigheterna rustas med.

-  De flesta av fastigheterna i Järvaområdet i Stockholm uppfördes i början av 1970-talets miljonprogram. Idag är många av husen i behov av renovering och i samband med att detta görs fastigheterna också miljö- och energieffektiva. Man räknar med en halvering av energiförbrukningen när ombyggnaden är klar säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Järva blir efter upprustningen Sveriges solcellstätaste stadsdel. 10 000 kvadratmeter solceller sätts upp i området och beräknas generera 1,3 miljoner kWh per år, vilket är lika mycket som den genomsnittliga energiåtgången för ca 1,3 miljoner tvättar i 60 grader.

-  Satsningen på solceller i Järva är bara en av många miljösatsningar som sker i området. Många andra smarta system byggs in i fastigheterna under ombyggnationen som inte är synliga för blotta ögat. På utsidan är förändringen inte särskilt stor, därför är det extra viktigt att visa upp vad som finns bakom fasaderna säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

FAKTA: Stockholm i genomskärning

Stockholm i genomskärning visar upp de system och innovationer som döljer sig bakom husfasader, under mark och i stadens vatten. Systemen hjälper stockholmarna att minska sin påverkan på klimat och forma en hållbar stadsmiljö. Du kan ta del av Stockholm i genomskärning genom två fotoanimeringar, en över Waterfront building och en över Järva samt genom en podcast-stadsvandring via appen OnSpotStory, ”Tre synsätt på Stockholm”.

Fotoanimeringen består av tusentals sammanfogade bilder där du kan zooma långt och upptäcka smarta system som gör att vi kan fortsätta leva hållbart trots att vi blir allt fler invånare.

För att se genomskärningen av Järva, besök: http://stockholmigenomskarning.se/jarva/

För att titta på fotoanimeringarna besök: http://bygg.stockholm.se/smartasystem

För att lyssna på stadsvandringen besök: http://www.onspotstory.com/ eller ladda ner appen OnSportStory

Om Centerpartiet i Stockholms stad