Per Ankersjö (C): Prisutdelning till den vinnande symbolen för fastigheter med solceller

Tävlingen som har varit öppen för alla stockholmare över 16 år pågick under september månad. Totalt kom det in 24 bidrag. Symbolen är tänkt att användas som en fastighetsskylt som visar hus med solceller installerade på taken, till att börja med i Järva. Sedan ska alla hus med solenergi i Stockholm ha möjlighet att ansöka om att använda symbolen.

Första pris i tävlingen om att skapa Stockholms nya solhussymbol gick till Merja Louka från Akalla med sitt bidrag ”Solhälsning”. Prisutdelningen sker idag (27/11)  kl. 15 på Oslogatan 10 i Husby Centrum. På plats finns även Svenska bostäder och Hållbara järva för att demonstrera de nyinstallerade solcellerna på taket till fastigheten, samt framtida planer för solcellsinstallering.

-  Från gatunivå kan man inte se vilka hus som installerat solceller, det är därför bra att Stockholms stad nu får en symbol som tydliggör på vilka fastigheter detta finns säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

-  Det är en myt att Sverige är ett solfattigt land som inte lämpar sig för solceller på taken.  Potentialen att producera solenergi i Stockholm är stor och det är därför viktigt att vi tar tillvara på solens potential som energikälla säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Juryns bedömning

Bidragen har bedömts av en jury bestående av Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd, Mårten Castenfors, chef Liljevalchs konsthall, Pelle Björklund, vd Svenska bostäder, Magdalena Bosson, vd Familjebostäder, Martin Rörby, skönhetsrådet, Anna-Karin Ericson, stadsmuseet och Samira Yousef, Förorten i centrum.

Symbolen är snygg, estetisk och konstnärlig med en egen identitet och karaktär som förmedlar budskapet väl genom färger och detaljrikedom. Varje del i symbolen har utformats med ett särskilt syfte – från husets gröna färg som symboliserar miljö till den glada solens positiva budskap. Det finns en lekfullhet och tidlöshet som gör att symbolen fungerar i olika sammanhang och även över tid. Med den här symbolen kommer Stockholms hus med solenergi märkas med en unik symbol som också är ett litet konstverk.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413