Gustav Hemming (C) Tillväxt- och skärgårdsregionråd, Region Stockholm.

​Regeringen måste stoppa jättetrålarna i skärgården

Vårens rapporter i media om industrifisket i Stockholms skärgård väcker ilska och upprördhet men tyvärr inte särskilt mycket förvåning. Sedan flera år tillbaka och genom hela EU-valrörelsen har skärgårdsregionrådet Gustav Hemming krävt en förändring. Nu är det hög tid att regeringen tar till de verktyg man faktiskt har och börjar agera för att skydda det småskaliga kustfisket och skärgården från trålarnas framfart.

- Landsbygdsminister Jennie Nilsson och miljöminister Isabella Löwin måste sluta blunda för att det är det storskaliga trålfisket som står för hela problemet med ohållbart fiske i Östersjön. Nu måste de öppna ögonen och stå upp för både miljöns och de hållbara skärgårdsfiskarnas intressen. När trålfiskarna fångar 370 gånger mer strömming än alla yrkesfiskare i skärgården tillsammans, drabbas allt från torsk och gädda till fåglar och småskaliga yrkesfiskare, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och skärgårdsregionråd.

Idag är denna trålning laglig men det finns saker som regeringen kan göra för att stoppa den.

Sverige har rätt att vidta åtgärder för bevarande av och förvaltning av fiskebestånden inom en gräns av 12 sjömil utanför den så kallade baslinjen, efter samråd med EU-kommissionen. Den internationella trålgränsen går idag istället bara fyra sjömil utanför Östersjöns kust.

- Regeringen hade kunnat agera om den hade tyckt att det var viktigt. Trålgränsen skär exempelvis tvärs genom det nya marinreservatet vid Svenska högarna i ytterskärgården. som då hade kunnat fredas från trålare om regeringen valt att agera, fortsätter Gustav Hemming.

- Att hävda att man är för hållbart fiske, och samtidigt tillåta att Östersjön dammsugs på matfisk för att bli fiskmjöl är om inte ett hyckleri så i alla fall ett försök att trolla bort fakta, avslutar Gustav Hemming.

I Region Stockholm jobbar man sedan tidigare med frågan genom stöd till utveckling av det lokala fisket Och Stockholms fiskmarknad. Vi har också tagit initiativ till En kraftsamling mellan flertalet av Sveriges regioner för att ta kampen för ett hållbart och lokalt förankrat yrkesfiske. Vi ser av flera skäl ett stort värde i att en levande, lokalt förankrad fiskenäring bibehålls.

Fisket har kulturhistoriska värden och är viktigt för kust-, hamn- och skärgårdssamhällens identitet. Det är också viktigt för jobb, företagande och besöksnäring i de ofta små lokalsamhällena, och därmed viktigt för ambitionen om livskraftiga lokalsamhällen på landsbygd och i skärgård. Det lokalt förankrade fisket sker huvudsakligen med passiva fiskeredskap där den ekologiska påverkan blir minimal och fångsten går till människoföda.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.