Foto:  Mattias Prodromou Dahlqvist
Foto: Mattias Prodromou Dahlqvist

Samarbetsavtal öppnar ny kulturscen i Husby

Järva får en ny kulturskolelokal och teaterscen. Det står klart efter att Kulturskolan och Kulturhuset Stadsteatern undertecknat ett avtal om en gemensam lokal i Husby centrum.
 Lokalen i Husby har stor potential att bli en bra mötesplats för alla åldrar alla dagar i veckan, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Ett samverkans- och nyttjanderättsavtal har skrivits mellan Stockholms stads kulturförvaltning genom kulturskolan och Kulturhuset Stadsteatern. Syftet med avtalet är ekonomiskt hållbart nyttjande av en lokal och ett rikare kulturutbud de tider som kulturskolan inte bedriver undervisning i den nya lokalen. De båda parterna ska även samverka kring varandras målgrupper för att nå ut till så många som möjligt i området.

– Det här är ett lyft för kulturverksamheten i Järvaområdet och en fantastiskt rolig nyhet att få presentera. Jag har länge drivit på att kulturlokaler behöver ha en hög utnyttjandegrad och nu visar vi vägen framåt. Genom att olika aktörer använder lokaler under olika tider på ett effektivt sätt får vi mycket mer kultur för pengarna, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Kulturskolan kommer att ha full verksamhet i teatern fyra dagar i veckan, måndag till torsdag, samt i undervisningssalarna på entréplanet måndag till lördag. Under maj och december kommer kulturskolan att bedriva teateruppvisningar med kulturskolans elever.

Kulturhuset Stadsteatern kommer att ha tillgång till teaterlokalen tre dagar i veckan, fredag till söndag, samt under förmiddagar och skollov då Kulturskolan inte har undervisning i teaterlokalen.

Lokalen i Husby har renoverats och fräschats upp, scenen och läktare har anpassats för publik verksamhet och lokalen har även kompletterats med en garderob. Verksamheten beräknas vara igång i början av år 2020.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40