Theresa May kan inte både äta kakan och ha den kvar

Nu börjar landstingspolitiken närma sig upploppet inför sommaruppehållet, kommande vecka är det tre dagar med landstingsfullmäktige där budget och landstingsplan är självfallet det tunga ärendet.

Kommunfullmäktige Vindeln

Spännande möte där majoriteten S och V fick skarp kritik. Kommunstyrelsen hade beställt en konsultrapport kring ledning, styrning och ekonomi socialnämnden. Orsaken var att nämnden under 2016 fick ett underskott på 10 miljoner. Konsulterna skriver att det krävs ett ledarskap som är tydligt och transparent. De pekar också på en ny politisk organisation som behöver fundera över VAD och HUR frågor. Fackliga organisationerna är också missbelåtna över samverkansarbetet. Dessutom har revisorerna gjort en rapport om fastighetsbolaget VIBO.Där säger de rakt ut att styrelseledamöterna inte känner till vilka krav som finns på ledamot i bolagsstyrelse.

Strukturfondspartnerskap

Det går tungt med beslut kring forskning och utveckling denna projektperioden. Orsaken sägs vara att det krävs samverkan universitet och näringsliv denna gång. Partnerskapet kommer att gå till kommissionen och begära att få flytta pengar till utveckling av små och medelstora företag istället. Bara synd att det kommer att ta minst ett år att få det godkänt.

Västerbottens beslut denna gång

• Framtida skogsbrukssystem biomassa, projekt för att utveckla metoder för skötsel och teknologi för klenstams biomassa. 18,4 mkr
  • Medicinsk teknik för företagstillväxt i Norrland projekt med syfte att utveckla den medicintekniska företagsforskning och innovation. 4,6 mkr
  • Förstudie av etapp två Storuman terminalen 300 tkr

Regionkommittén

Estland blir ordförandeland 1 juli och som ett av sina prioriterade områden vill de jobba med åtgärder för att förebygga alkoholskador. Jag blev inbjuden till deras ambassad i Bryssel för att berätta om min rapport kring vikten av en ny alkoholstrategi i EU. De var väldigt intresserade så jag får väl se om det kan leda till att jag får delta på något ministermöte närmaste halvåret.

ALDE träff i Dublin

Den liberala gruppen i Regionkomitten har varit till Dublin syftet var att få en gemensam bild kring vad Brexit kan innebära för republiken Irland.

NordIrland påverkas allra mest, fredsprocessen är bräcklig och måste skötas väldigt varligt. Besöksnäringen på Irland ser redan en minskning med 12%

En hård Brexit tror de kommer att innebära minst 40 000 färre jobb bara på Irland.

En mjuk Brexit hoppas de ger samma förutsättningar som för Norge (EFTA)

Det som kan vara positivt med detta är att Irland kommer att tvingas bli öppnare för att bedriva handel med fler länder i Europa än de har idag. Bli en global handelspartner

Catherine Day som är speciell rådgivare till kommissionär Junker beskrev förhandlingarna som inleds nästa vecka. Michel Barnier leder förhandlingarna.

Det kommer att förhandlas en gång per månad. Det skall vara en öppen och transparent process som läggs ut på kommissionens hemsida.

Britterna måste lära sig att nu är de inte så viktiga i förhandlingar som när de var medlem. Nu får de förhålla sig till vad rådet och kommissionen beslutar.

Britterna försöker redan med utpressnings liknande metoder göra avtal med enskilda Eu länder. Detta är helt oacceptabelt och kommer inte att ske.

60 miljarder euro tror man ligger i det ekonomiska avtalet som måste förhandlas fram

Övergångsperioden skall vara tidsbegränsad .

Just nu vill britterna ha alla fördelar av att vara medlem men inte vara medlemmar. Det kommer inte att vara möjligt. Kan möjligen att dom blir kvar i tullunionen.

Risken för att inte få någon överenskommelse har ökat, Mrs Teresa Day tror det kommer att bli en väldigt stormig förhandling. I mitten av 2018 måste förhandlingarna vara klara. Hon tror inte att kostnaderna av ett utträde kommer att bli tydligt förrän i slutet av förhandling.

En av ALDE ledamöterna från Storbritannien beskrev nuläget. Valet var positivt eftersom May inte fick det starka stöd hon räknat med. Man pratar om henne som ” a dead walking women ” hennes avgång skulle inte överraska någon.

Även om Brexiten inte är genomförd så har man redan börjat se konsekvenser. Ett exempel är att antalet sjuksköterskor från andra EU-länder redan minskat med 94 % det vill säga nästan upphört.

Trevlig helg

Ewa-May Karlsson (c)