C-protest: Absurt höga nätavgifter

- Absurt att huvuddelen av elräkningen består av opåverkbara nätavgifter.

Det menar Ulf Eriksson, gruppledare (C) i Vännäs, som i en motion till Centerpartiets partistämma i Karlstad kräver att nätavgifterna ska bli rörliga och påverkbara.

Ulf Eriksson regerar över att en stor del av hushållens elkostnad består av fasta kostnader som konsumenterna i praktiken inte kan påverka genom att minska sin elanvändning. De fasta delarna av elräkningen försvagar därför prisincitamentet för energieffektivisering i hushållen.

- Mitt förslag för att få mer konsumentpåverkan är att de fasta kostnaderna i stället bakas in i den rörliga kostnad som bolagen tar ut av sina kunder eller åtminstone minskas, säger Ulf Eriksson.

Genom ett rakt elpris utan fasta kostnader blir åtgärder för energieffektivisering i hushållen med en gång lönsammare. En minskad elanvändning minskar också behovet av utbyggd nätkapacitet förorsakat av hushållen vilket sänker distributionskostnaderna. Det är därför också bra för samhällsekonomin, enligt Ulf Erikssons motion till centerstämman

Närmast kommer motionen att behandlas på Centerpartiets distriktsstämma 6-7 april i Lycksele. Centerpartiets partistämma är i Karlstad den 26-29 september 2019.

Ulf Eriksson

Oppositionsråd Vännäs 070-689 41 02