Centerpartiet i Umeå kommenterar fördjupningen för Röbäck

Centerpartiet i Umeå ställer sig positiva till den fördjupade översiktsplanen för Röbäck, och vill samtidigt att området Söråkern bevaras som jordbruksmark.

- Av både rent brukningsmässiga skäl, men även sett ur ett kulturhistoriskt perspektiv ser vi att Söråkern måste bevaras, säger Mattias Larsson, gruppledare.

I valet 2014 var en av Centerpartiet i Umeås huvudfrågor att inte bygga på åkermark.

- För oss är det självklart att inte bygga på bördig åkermark, vi ser att det är fullt möjligt att bygga flerbostadshus på den yta som i fördjupningen kallas för Öster om Skravelsjö, säger Mattias Larsson.

Mattias Larsson

Gruppledare Umeå 070-682 17 19