Centerpartiet i Umeå kräver fortsatt en ny F-6-skola i Bullmark

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2017 15:56 CET

Eric Bergner, ledamot KF

Det låter ju väldigt bra som majoriteten säger ”vi räddat” F-6-skolan i Bullmark, men för oss i Centerpartiet står det klart att beslutet är ett svek mot Umeås landsbygd.

Det beslut som togs i för- och grundskolenämnden i juni 2016, som ligger till grund för det beslut som togs under dagens kommunfullmäktige, nämligen att låta elever i årskurs 4-6 gå kvar även efter 2018, låter väldigt fint. Men när det sker under förutsättningarna att ”behörig och legitimerad personal fortsatt finns att tillgå och att större investeringar i lokalerna inte krävs” så slår det slint.

- Vi som varit på plats och sett de nuvarande lokalerna inser att det kommer att krävas rejäla investeringar för att komma tillrätta med arbetsmiljö för elever och medarbetare, säger Eric Bergner.

- Därför står vi i Centerpartiet fast vid vår inställning att det ska byggas en ny F-6-skola i Bullmark. Prognosen visar att elevunderlaget framöver fortsatt växer, det är alltså en skola i en levande del av kommunens landsbygd vi pratar om. Vi anser att investeringar utanför Umeå tätort gynnar hela kommunen, säger Eric Bergner.

De turer som varit runt skolan i Bullmark är djupt beklagliga, att inte kunna ge ett rakt svar till de berörda eleverna och deras föräldrar är inte hållbart.

Kommentarer (0)