Centerstämman är över: Alkoholmonopolet blir kvar och ett nytt landsbygsprogram antaget

Fem nya program på olika områden, som utbildning, vård och omsorg, och miljö och klimat, antogs av Centerpartiets partistämma. Ett av programmen handlade om landsbygd.

Vi är pådrivande för att få ner de skadliga utsläppen i Sverige. Men det är orimligt att människor på landsbygden ska bestraffas och ta hela kostnaden för den gröna omställningen, säger Kristina Yngwe, landsbygdspolitisk talesperson (C) i ett pressmeddelande.

I programmet, som nu är Centerpartiets politik, finns förslag om ett reformerat reseavdrag som ska baseras mer till avstånd, avskrivna studieskulder för den som flyttar till landsbygdskommun, stärkt äganderätt och ökad polisnärvaro.

Ewa-May Karlsson, gruppledare i Region Västerbotten, är extra nöjd över Centerpartiets nya program om vård och omsorg.

- Särskilt viktigt är politiken som ska stärka och förbättra förlossningsvården, och det är också väldigt bra att vi ska fram en ny äldrevårdslag. Idag är det oklara linjer mellan vad kommuner respektive religioner ska göra, säger Ewa-May Karlsson.

För att göra förlossningsvården bättre och tillgängligare, är att låta barnmorskor bedriva mindre förlossningskliniker. Ewa-May menar att detta inte ska ersätta sjukhusen, eftersom det är viktigt ur ett patientsäkerhetsperspektiv att ha närhet till akutvård:

- I Västerbotten ska vi givetvis ha kvar Lycksele Lasarett, men det här är bra för större städer där förlossningsavdelningarna kan vara överfulla.

Till sist lyfter Ewa-May en fråga som låg utanför programmen och handlar om ett förslag som blev avslaget, efter en het debatt. Den frågan handlade om att konkurrensutsatta Systembolaget.

- Jag är oerhört stolt över Västerbottensbänken som gjorde ett starkt jobb i att försvara alkoholmonopolet. Vi var många som var upp och talade för vår sak. Det monopol vi har idag gör att vi som bor i glesbygd får god service med ett brett utbud av alkoholhaltiga drycker. Konkurrensutsätts monopolet, kan vi räkna med ett betydligt snålare utbud, avslutar Ewa-May Karlsson.

Motionen avslogs och alkoholmonopolet blir kvar, om Centerpartiet får bestämma.

Kontakt:

Ewa-May Karlsson, gruppledare Region Västerbotten, 070-663 64 94