Förslaget: Nästan 4 000 kronor mer i plånboken

Centerpartiet föreslår att boende på landsbygden ska få behålla 4 000 kronor mer av sin lön varje år.

Helena Lindahl, riksdagsledamot från Västerbotten, menar att förslaget skulle bli en viktig injektion – inte minst för Västerbottens inland.

- Det skulle vara ett fantastiskt sätt att flytta mer ekonomisk makt från staten till privatpersoner, stärka den lokala köpkraften och skapa bättre möjligheter för jobb och företagande, säger Helena Lindahl.

Förslaget presenterades vid en pressträff i Almedalen och fördjupad läsning finns på Centerpartiets sajt.

Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson och riksdagsledamot från Västerbotten, konstaterar att förslaget ligger helt i linje med hennes valkampanj och dessutom har väldigt stor betydelse för norrlandslänen. I Västerbotten ingår alla kommuner - undantaget Umeå tätort - i stödområde A och B och skulle därmed omfattas av förslaget.

- För mig är det av principiellt stor betydelse att makt över inte minst ekonomin flyttas närmare människorna. Landsbygden kommer inte utvecklas via statliga program och allmosor, utan av att få större egen ekonomisk kraft. Exakt det leder det här förslaget till och därför hoppas jag innerligt att fler partier sluter upp bakom det, säger Helena Lindahl.

I korthet innebär förslaget att grundavdraget – alltså den del av årsinkomsten som inte beskattas – ökas med nästan 4 000 kronor för boende i ett stort antal landsbygdskommuner.

Helena Lindahl menar att det, utöver att stärka landsbygdsboendes ekonomiska frihet, också är motiverat av rättviseskäl.

- Jag har länge påpekat det fullkomligt befängda i att boende i södra Lappland ofta beskattas väldigt högt och utöver det drabbas hårdare av exempelvis drivmedelsskatten samtidigt som staten bara låter regionen ha en polispatrull på vardagskvällar och nätter. Ofta får man väldigt lite tillbaka och då är det bättre att pengarna stannar lokalt och får jobba i regionen, säger Helena Lindahl.

Kontakt för media:

helena.lindahl@riksdagen.se