Helena Lindahl (C) vill att landsbygdsministern garanterar att Jordbruksverkets böter inte går ut över bönderna

Sverige riskerar hundratals miljoner i böter då Jordbruksverket inte hanterat den kontroll och uppföljning som EU kräver.

Helena Lindahl, Centerpartiets näringspolitiska talesperson och riksdagsledamot från Västerbotten, efterlyser nu att landsbygdsministern garanterar att myndighetens misstag inte kommer drabba bönderna.

Brister i Jordbruksverkets kontroll och uppföljning har gjort att EU-kommissionen via sitt generaldirektorat för jordbruk och landsbygdsutveckling hotar Sverige med böter på omkring 250 miljoner kronor för brister under åren 2015, 2016 och 2017.

Med anledning av det har Helena Lindahl lämnat in en skriftlig fråga till Jennie Nilsson, landsbygdsminister.

- Det som är oroväckande är att dessa redan stora belopp faktiskt riskerar att växa ytterligare, eftersom bristerna kvarstår och tiden går. Därför är det extremt viktigt att regeringen via landsbygdsministern förklarar hur bönderna ska hållas skadeslösa och hur problemet ska lösas, säger Helena Lindahl.

I tidningen ATL har Jordbruksverket förklarat att man fokuserat på att sköta stödutbetalningarna före att hantera kontroll och uppföljning.

Samtidigt har SVT påvisat att Jordbruksverket spenderat 673 miljoner kronor på ett IT-system som fungerar mycket dåligt och fått till följd att böndernas ersättningar släpar efter så pass att 190 000 ärenden i dag finns i kö.

- Sammantaget rör det sig om 900 miljoner kronor för både it-systemet och det nu aktuella böteshotet. Den notan kan dessutom svälla ännu mer och för mig är det svårt att förstå hur tidigare landsbygdminister Sven-Erik Bucht kunnat se mellan fingrarna med att det fungerar så illa, säger Helena Lindahl.

- Här har landsbygdsminister Jennie Nilsson ett stort ansvar att kliva in och sätta ner foten. Det är inte rimligt att snart miljardbelopp av skattebetalarnas pengar rullat iväg på egentligen ingenting. Det kan omöjligt ligga i böndernas eller för den delen skattebetalarnas intresse att spendera så mycket pengar på böter och IT-system som inte ens fungerar, säger Helena Lindahl.

Frågan bifogas som PDF.

Kontakt för media: