Inför Centerpartiets partistämma: Västerbottensprofiler leder viktiga förberedelser

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2019 08:02 CEST

Ewa-May Karlsson (C) är gruppledare i Region Västerbotten och Madelaine Jakobsson (C) är kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling. Båda två kommer agera ordförande i varsin kommitté inför Centerpartiets partistämma.

Omkring 800 motioner och flera program ska behandlas på Centerpartiets partistämma, som äger rum i Karlstad den 26-29 september. Innan motionerna når stämman för att beslutas om, ska de diskuteras och lämnas yrkanden på i en kommitté, som är totalt tio stycken och avser olika områden, som till exempel infrastruktur och transport, landsbygd, samt miljö och klimat.

I kommittéen för utbildning är Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling, ordförande. Madelaine, som har bakgrund som lärare, ser framemot att leda arbetet:

- Jag är jätteglad över att utbildningsfrågorna nu på ett tydligare sätt lyfts fram i Centerpartiets politik genom det program som vi ska diskutera och fastställa på stämman, säger hon.

Det program som Centerpartiet ska besluta om gällande utbildning, ser Madelaine positivt på:

- Det som genomsyrar programmet är att alla elever ska få en likvärdig utbildning, oavsett var de bor. Programmet lyfter också fram hur viktiga både bra lärare och rektorer är, och även förskolans viktiga funktion.

För egen del betonar Madelaine särskilt ett par av de mer konkreta förslagen:

- Extern rättning av nationella prov och en rektorsutbildning man kan gå innan man fått jobb som rektor, tycker jag är bra förslag.

I kommittén för vård och omsorg, sitter Ewa-May Karlsson, gruppledare för Centerpartiet i region Västerbotten, som ordförande:

- Det är fint att fått förtroende att vara ordförande i den här kommittén med det här viktiga programmet. Det program om vård och omsorg som föreslås är överlag ett jättebra program.

Att Centerpartiet är med och styr i 19 av 21 regioner i Sverige nu gör frågor att frågorna om vård och omsorg kan bli verklighet på flera håll i landet.

- Särskilt viktig är samordningen mellan elevhälsa och region, som vi har talat om flera gånger. Just att vi funderar på nya sätt att jobba på områden där det behövs är väldigt viktigt.

Annars ser Ewa-May framemot partistämman, där flera förslag från Västerbotten kan komma att bli Centerpolitik.

- Partistämmor är allt mycket är spännande. Vi kommer såklart att bevaka de 32 motionerna från Västerbotten och kämpa för att de ska bifallas av stämman, avslutar Ewa-May Karlsson.

Kontakt:
Amandah Andersson, Ombudsperson Centerpartiet Västerbotten, 073-8190428