Kritik från C och Kd: Region Västerbotten tar inte chansen ställa villkor för nya "Norrlandsregionen"

Frågan om bildande av en ny Norrlandsregion diskuterades på Region Västerbottens förbundsstyrelse i dag torsdag. Styrelsen lämnade efter diskussion ett yttrande på Indelningskommitténs remiss i frågan.

- Jag beklagar att förbundsstyrelsen inte tog chansen att ytterligare förstärka remissvaret från Region Västerbotten. Om en regionbildning ska få en bred acceptans i norra Sverige, krävs att reformen skapar många vinnare i den nya Norrlandsregionen, säger Tomas Mörtsell, (C), vice ordförande för Region Västerbotten

Centerpartiets och Kristdemokraternas ledamöter lämnade förslag på tillägg i remissen för att förtydliga behovet att en regionreform måste leda till att en ny region Norrland innebär att ökade resurser och ett ökat ansvar ska flyttas från den nationella arenan till den regionala. Dessvärre vann inte förslaget gehör i behandlingen av ärendet i Region Västerbottens styrelse.

Centerpartiets och Kristdemokraternas ledamöter reserverade sig i förmån för sitt eget förslag.

Förslaget lyder från Centerpartiet och Kristdemokraterna

- Reformen ska leda till att lokalt och regionalt beslutsfattande stärks. Genom nya besluts- och samarbetsformer, decentralisering av skattebaser och statliga anslag, samt genom lokaliseringen av och tillgången till både statlig och regional verksamhet och service. Av detta följer att statliga verksamheters indelning ska följa den regionala indelningen.

- I det fall en fyrlänslösning för Region Norrland inte blir aktuell, förordas en trelänslösning för region Norrland som ett första steg.

Tomas Mörtsell

Kommunstyrelsens ordförande i Storuman 070-548 86 29