Tack Thomas för att du räddade Grafittiväggen!

Idag var det nära att Umeå Kommun satt punkt för en som Centerpartiet anser viktig del av den gräsrotskultur som är en viktig del av kulturstaden Umeå.

Det handlade om Grafittiväggen på I20 en företeelse som diskuterats länge men som nog får anses som en stabil och välförankrad del av det kulturekologiska systemet i Umeå.

Läget drog mot en votering mellan de som ville stänga ner och de som ville bevara Grafittiväggen men under Kommunstyrelsens sammanträde så yrkade Thomas Wennström (s) Kulturnämndens ordförande:
att det samlade kommunala ansvaret för graffitiväggen på I20-området upphör.

Detta kan låta negativt, men vad det egentligen säger är ju med Thomas egna ord: "att väggen blir kvar!"

Det ena är ren teknisk formalia att den organisation som nu funnits från den samlade kommunorganisationen försvinner, men det som är viktigare är Kulturnämndens ordförandes tydliga uttalande om att väggen blir kvar!

- "Vi i Centerpartiet har alltid tyckt att Grafittiväggen är viktig som en arena för den ungdomskultur som vi vet finns och är viktig för Umeå! Vi välkomnar Kulturnämndens ordförandes initiativ idag för att lösa denna fråga, och kommer givetvis att vilja vara med för att hitta en positiv lösning på frågan!"

Säger Mattias Larsson gruppledare för Centerpartiet i Umeå

• umeå