2 000 jobb hotas - Helena Lindahl skarpt kritisk till regeringens näringslivspolitik

Tidigare i veckan avslöjades att 40 jobb på Vattenfall i Jokkmokk kan komma att flyttas utomlands.

Nu avslöjar NSD att det totalt kan bli frågan om nedskärningar på 2 000 tjänster.

- Nu måste näringsminister Mikael Damberg vakna och agera, säger Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Under gårdagen valde näringsminister Mikael Damberg (S) att inte kommentera uppgifterna om att Vattenfall kan komma att flytta administrativa jobb från Jokkmokk till utlandet.

Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet, är skarpt kritisk och har därför lämnat in en interpellation riktad mot Mikael Damberg i dag.

- Det har varit kostnadshöjningar på jobb och företagande på löpande band och det innebär att det blir mer lönsamt att flytta jobb utomlands. Det kan inte näringsministern sticka under stol med, säger Helena Lindahl.

- Nu verkar det som att inte ens statliga företag kan avhålla sig från att snegla mot utlandet och istället går i första ledet för att flytta arbetstillfällen. Det går inte att höja kostnad efter kostnad för företagen och tro att jobben ändå blir kvar, säger Helena Lindahl.

Helena Lindahl menar att bland annat planerna på utökat ekonomiskt sjuklöneansvar för företag kraftigt försämrar näringslivets villkor.

- Det har redan varit en lång rad kostnadshöjningar, men förr eller senare passerar man en gräns. Nu måste regeringen vända och börja jobba med att skapa förutsättningar för ett starkare näringsliv och fler jobb i hela landet. Det är ytterst Mikael Dambergs ansvar att se till att jobb kan behållas i Sverige, säger Helena Lindahl.

Kontakt för media: Centerpartiets pressjour, 08-234320

Inlämnad interpellation bifogas som PDF.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.