Ådahl kritiserar förslaget om jobbupphandling: "En klassisk halvkokt Löfven-idé"

Inför sitt tal på kongressen presenterade Stefan Löfven ett förslag som han kallar jobbupphandling.
Centerpartiets chefsekonom, Martin Ådahl, menar att det är ett gammalt förslag som dessutom är dåligt.

Martin Ådahls kommentarer:

- Löfvens förslag om att införa ett krav på att långtidsarbetslösa ska få jobb vid offentliga upphandlingar är en klassisk halvkokt Löfven-idé som inte levererar det som det är tänkt att leverera, säger Martin Ådahl Centerpartiets chefsekonom.

- Med såna här förslag så blir jobbmålet allt mer avlägset, säger Martin Ådahl.

- För det första är det ingen ny idé, S drev den redan inför valrörelsen. För det andra är det en dyr och ineffektiv idé. Denna typ av krav vid upphandlingar gör det dyrare och krångligare att upphandla vilket inte leder till fler jobb utan bara högre kostnader för skattebetalarna. För det tredje så leder de högre kostnaderna till högre skatt som leder till mindre jobb, i synnerhet om man som regeringen höjer skatten på ungas jobb, fortsätter Martin Ådahl.

- Det kanske låter fint, men genom dyrare och krångligare upphandlingar så flyttar man bara pengar från där de verkligen hade gjort nytta för långtidsarbetslösa såväl som unga och nyanlända, nämligen jobbskapande i företagen, avslutar Martin Ådahl.

• jobbupphandling
  • upphandling