Åsling om moms-segern: David slog Goliat

I dag har Per Åsling, Centerpartiet, tillsammans med Röda Korset tårt-firat att finansminister Magdalena Andersson sett sig tvingad att backa om moms på ideella föreningars second handförsäljning.
Dock kvarstår hotet om slopad skattereduktion för gåvor till ideella föreningar.
- Regeringen jagar verkligen smulor som i dag hjälper de mest utsatta. Man verkar vilja fylla ladorna oavsett vem som hamnar i kläm, säger Per Åsling.

I dag har Per Åsling, ordförande för skatteutskottet och riksdagsledamot från Jämtland, besökt Röda Korset i Östersund. Anledningen till firandet är att finansminister Magdalena Andersson backat från sina tidigare uttalanden om att inte förändra regenverket för att ideella föreningars second hand-försäljning ska kunna förbli momsfri.
- Centerpartiet har varit mycket tydliga med att det skulle vara ohållbart med moms på den försäljningen. Det skulle i praktiken enbart leda till att man tar pengar av de allra mest utsatta och underminerar det viktiga arbetet organisationerna gör, säger Per Åsling.
- I dag har vi firat med tårta av det enkla skälet att David slog Goliat, i alla fall så här långt. Finansministern har tvingats backa och det ger nytt hopp åt välgörenhetsarbetet, säger Per Åsling.
Per Åsling konstaterar att det fortfarande finns en föreslagen negativ åtgärd från regeringen. Tidigare i veckan föreslog regeringen att skattereduktion på gåvor till ideella föreningar slopas.
- Man tar en onödigt stor risk för väldigt små pengar. Det är inte motiverat att lägga upp hinder för civilsamhällets engagemang. Jag tycker deras agerande rimmar väldigt illa med deras retoriska budskap om solidaritet, säger Per Åsling.

• per åsling
  • magdalena andersson