Alla jobb behövs: Fler enkla jobb är Centerpartiets prioritet i Alliansens valmanifest

Jobben är nyckeln för att hindra klyvningen av Sverige och förbättra integrationen. Därför kommer Centerpartiet prioritera reformer som ger förutsättningar för jobb åt inte minst unga, oerfarna och nyanlända när Alliansens valmanifest ska förhandlas.

- Jag ser med oro på risken att det växer fram en ny underklass i Sverige som tvingas leva på låga bidrag istället för en egen inkomst. Om Sverige ska vara ett land som håller ihop måste politiker inse att vi behöver alla jobb, också de enkla jobben som inte minst lågutbildade nyanlända kan använda som ett första steg in i gemenskapen, säger Annie Lööf.

I samband med Centerpartiets ekonomiska seminarium släpptes förslaget om ingångsavdrag. Det innebär att arbetsgivaravgiften på månadslönens första 16 000 kronor slopas.

Samtidigt slopas även arbetsgivaravgiften för personer under 18 år, utan att det belastar ett framtida ingångsavdrag.

- Det är oroande att den sociala och regionala klyvningen ökar, trots högkonjunktur. Regeringen misslyckas med jobbpolitiken och förmår inte att skapa förutsättningar för att enkla jobb som går att ta även om man har brister i utbildning eller svenskkunskaper ska växa fram. Vi tycker tvärtom att alla jobb behövs, säger Annie Lööf.

I sitt partiledartal i Almedalen avslöjade Annie Lööf att Centerpartiet kommer driva på för fler enkla jobb även inom ramen för Allianssamarbetet.

- Fler enkla jobb ska växa fram. Det kommer vara vår högsta prioritet när vi framöver ska diskutera gemensamt valmanifest med Alliansen, säger Annie Lööf.

Talet kretsade till stora delar runt trygghet - så väl ekonomisk som social trygghet.

- Bristen på trygghet leder till den sociala och regionala klyvning som vi ser i Sverige. Trygghet kan vara en lön istället för betydligt lägre bidrag, men det kan också vara vetskapen om att samhället aldrig någonsin accepterar hedersförtryck, säger Annie Lööf.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.