Alliansen vill säkra en hållbar rovdjursförvaltning

Alliansen oroas över de signaler som regeringen skickar om att förändra den rovdjurspolitik som nu gäller. Riksdagen fattade beslut med stor majoritet 2013 för en ny rovdjurspolitik och under våren 2015 beslutade riksdagen om ett tillkännagivande till regeringen om att den beslutade rovdjurspolitiken ska ligga fast och att det fortsatt ska vara selektiv jakt på varg.

- För människor som bor i rovdjurstäta områden handlar en hållbar förvaltning om att man ska kunna ha en verksamhet och en fungerande vardag. Regeringens dåliga hantering och otydliga besked kring rovdjurspolitiken drabbar direkt tryggheten för dessa människor, säger Kristina Yngwe (C), vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet.

- Det är förvånande att regeringen så tydligt verkar i motsatt riktning mot riksdagens tillkännagivande från i våras. Man respekterar varken majoriteten i riksdagen eller de människor vars vardag påverkas mycket av den stora rovdjurstätheten, säger Ulf Berg (M).

Regeringen tillsatte under våren 2015 flertalet utredningar för att ännu en gång utreda vargjakten. En del av dessa uppdrag har nu levererats och regeringen har bland annat valt att gå vidare med att förändra beslutsordningen för skyddsjakt och licensjakt. Dagen system är en snabb beslutsprocess där Länsstyrelsens beslut ska kunna överklagas till Naturvårdsverket som sista instans. Regeringen har nu aviserat att man vill gå tillbaka till det system som rådde tidigare där beslut som skyddsjakt och licensjakt fastnade i domstolsprocessen och i praktiken omöjliggjorde jakt på exempelvis varg. Man går också vidare med frågan innan rättsläget kunnat klargöras av den process som nu sker i Högsta Förvaltningsdomstolen.

- Det är anmärkningsvärt att regeringen äventyrar ett effektivt beslutsfattande och samtidigt struntar i att invänta den process som sker i Högsta Förvaltningsdomstolen som just handlar om beslutsgången och vars avgörande kommer att klargöra rättsläget, säger Lars Tysklind (FP).

- Det är oklart varför regeringen har så bråttom. Mest framstår det som ett resultat av en intern kohandel i regeringskansliet än en ambition att ha en hållbar rovdjurspolitik, menar Magnus Oscarsson (KD).

Alliansen avser att i Miljö- och jordbruksutskottet i dag lyfta följande utskottsinitiativ:

Allianspartierna föreslår ett tillkännagivande till regeringen med innebörden att intentionerna i riksdagens beslutade rovdjurspolitik 2013 och ovan beskrivna tillkännagivande från våren 2015 ska fullföljas. Detta inbegriper att den ordning om beslut av licensjakt och skyddsjakt som beskrivs i propositionen bör ligga fast.