Anders Åkesson (C): Provokativt att förekomma debatt och beslut om Bromma med att tillsätta Anders Sundström

Idag debatterar och voterar riksdagen om Trafikfrågor. Tanken var att förslaget om att snarast återuppta bygget av Förbifart Stockholm och att undanröja planerna på en förtida nedläggning av Bromma flygplats skulle bli tunga inslag i debatten. Syftet var ju att dagens debatt skulle få Samarbetsregeringen att ta reson, ändrar sig och därmed stoppa det vansinniga slöseriet av skattepengar.

- Men Samarbetsregeringen förekom hela riksdagsdebatten. I något som kan beskrivas som en obstruktion mot Sveriges Riksdag men som i själva verket är det pris Löfven får betala för att köra över Romson o Miljöpartiet i Förbifartsprojektet tillsätter man förre statsrådet Anders Sundström som förhandlare med uppdrag att se över förutsättningarna att lägga ner flygtrafiken på Bromma säger Anders Åkesson Centerpartiets trafikpolitiska talesperson.

- Fyra miljoner kronor om dagen och till dags dato 200 miljoner har försvunnit ut i tomma intet på att frysa allt arbete på Förbifartsbygget. Detta på grund av Samarbetsregeringens oförmåga att klara ut komplexa beslut, fortsätter Anders Åkesson.

- Med tanke på den ”varannandagspolitik” Samarbetsregeringen uppvisar i denna och andra frågor föreställer jag mig att Riksdagen likväl väljer att rikta tillkännagivande gentemot regering med budskap:

1. Starta bums upp Förbifartbygget

2. Utse ingen Förhandlingsperson att utreda nedläggning av Bromma.

Det första för att vara säker och den andra för att markera att Samarbetsregeringen inte har stöd i Riksdagen för att lägga ner Bromma.

- Jag kommer under debatten idag att tacka infrastrukturminister Anna Johansson för klokheten i att till slut köra över Miljöpartiet/Romson och få stopp på det vettlösa slöseriet kring Förbifartsprojektet, avslutar Anders Åkesson.

Kontakt:

Anders Åkesson 070-33 54 603