Annie Lööf: ”Ännu ett landsbygdsfientligt förslag av regeringen”

I dag fattade EU-kommissionen beslut om att godkänna det svenska Landsbygdsprogrammet. Programmet som förhandlades fram av Annie Lööf förra våren innehåller bland annat 3.25 miljarder kronor för bredbandsutbyggnad i hela landet.

Samtidigt väljer regeringen att skära ned med en tredjedel på de bredbandskoordinatorer som ska ha som ansvar att få ut pengarna till bygderna där det finns vita fläckar på bredbandskartan.

Annie Lööf är kritisk.

- Det tog över ett halvår för regeringen att få Landsbygdsprogrammet godkänt med de 3.25 miljarder till bredband som jag och Centerpartiet förhandlade fram. Det är en lång tid många byalag har väntat på att kunna sätta spaden i marken för att bygga ut fibern. Ca 300 ansökningar ligger på hög just nu, säger Annie Lööf.

Bredband är nödvändig infrastruktur på samma sätt som en farbar väg eller en fungerande telefon. Centerpartiet och Alliansen mål är att 90 procent av svenska hushåll och företag ska ha tillgång till höghastighetsbredband senast 2020. Ett verktyg för att underlätta utbyggnaden är bredbandskoordinatorer som ska vara ett stöd och underlätta för ansökarna av bredbandspengar.

- I detta läge väljer regeringen att skära ned på bredbandskoordinatorerna med en tredjedel. Det är en prioritering som kommer att fördröja och försvåra för utbyggnaden av bredband. Sverige har i dag tyvärr en regering som verkar vara helt blind för landsbygdens behov, säger Annie Lööf.

• annie lööf
  • bredband