​Annie Lööf: ”Behövs ett nytt borgerligt projekt”

Under sitt tal i Almedalen slog Annie Lööf fast att borgerligheten behöver ett nytt projekt.

En reformagenda som har sin grund i fyra liberala grundvärderingar:

* Den fria företagsamheten som skapar jobb i hela landet.

* Tron på grön tillväxt.

* Kampen för valfrihet och mångfald.

* Öppenhet mot omvärlden.

– Borgerligheten behöver återupprätta tron på valfriheten. Rakryggat stå upp för att makten ska ligga hos dig, inte hos politiker. Vi behöver ta fajten för mångfalden även när det blåser. För att bättre kvalitet ska vara det som styr, för kvinnors möjlighet att göra karriär och få högre lön när det finns fler arbetsgivare att välja bland, säger Annie Lööf.

I linje med dessa liberala värderingar släppte Annie Lööf ett nytt förslag under talet:

I dag kan äldre ansöka om äldreomsorg och kan enligt Socialtjänstlagen bli beviljad en specifik insats efter en biståndsbedömning. Centerpartiet vill ändra Socialtjänstlagen, så att det blir möjligt för kommuner att erbjuda de äldre valfrihet över innehållet i äldreomsorgen.

Förslaget innebär att kommunen ska besluta om att ge personer över 75 år ett antal timmar per månad för service och sociala tjänster som den enskilde fritt kan förfoga över utan biståndsprövning.

Exempel på sådan service är städning, tvätt och inköp.

– Det ska vara en möjlighet i alla kommuner och den äldre ska kunna vända sig direkt till kommunen eller ett företag för att få hjälp med vardagsbestyren. Det gör livet drägligare för alla äldre, det ökar valfriheten. Det ökar friheten, säger Annie Lööf.

I Linköping kan äldre redan vända sig direkt till utföraren för att få en viss insats. Det strider dock mot lagen. Centerpartiet vill att detta blir möjligt, och lagligt, i alla kommuner.

• annie lööf
  • almedalen