Annie Lööf stoppade månadsuppgifterna

I dag skriver Centerledaren Annie Lööf i Dagens Industri att regeringen inte kommer att lägga fram det hårt kritiserade förslaget om månadsgiftsupplämmning, den så kallade MUPP:en. Annie Lööf skriver också att regeringen satsar 844 miljoner kronor den kommande fyraårsperioden på att förenkla reglerna för småföretagen.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf har jobbat hårt för att månadsuppgiftslämnande för företag inte ska införas. Nu står det klart att det arbetet lönat sig.

- Annie Lööf visar att Centerpartiet står på småföretagens sida. Det här är en stor framgång för småföretagarna, som nu kan andas ut, säger Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Per Åsling.

- Månadsuppgifter hade helt enkelt blivit kostsamt, byråkratiskt och en besvärlig procedur. Därför är det värdefullt att de andra allianspartierna har lyssnat på Centerpartiet i den här särskilt viktiga frågan, säger Åsling.

För att minska regelkrånglet ska småföretagen slippa rapportera månadsvisa uppgifter, det ska bli enklare att hyra ut verksamhetslokaler och tidpunkten för att lämna momsdeklarationer ska samordnas med tidpunkten för inkomstdeklarationen.

- Det är ett välkommet paket för landets småföretagare. Månadsuppgiftslämningen skulle drabba runt 100 000 små företag utan lönesystem väldigt hårt, säger Per Åsling

Kontakt för media:

Robert Östholm, pressekreterare, Centerpartiet: 072-211 94 95