Baylan missar poängen

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 14:25 CET

Skolministern har helt klart tagit intryck av Centerpartiet och alliansen, både när det gäller ett ökat individuellt stöd och åtgärder mot skolk. Men tyvärr så missar han delvis poängen med alliansens idéer. För att eleverna i skolan ska lyckas krävs det både ramar och kramar, det vill säga både förebyggande men också uppföljande arbete. Baylan säger ingenting om uppföljningen och att den behövs. Om det skolorna genomför ordentliga uppföljningar hur vet vi då att eleven får det stöd och hjälp de verkligen behöver?

Regeringen har tidigare endast velat satsa på individuella programmet för att lappa och laga de kunskapsluckor som många elever har. Vi i Centerpartiet och Allians för Sverige har en mycket större verktygslåda för eleverna. Vi kräver flexibel skolstart, att man satsar stort på de eleverna med läs och skrivsvårigheter, bra kontakt med föräldrarna, uppföljning genom individuella studieplaner samt nationella prov i årskurs tre.

Sofia Larsen, Centerpartiets skolpolitiske talesman
070-5205296