Bekräftat: Regeringen skjuter upp livsmedelsstrategin

Livsmedelsstrategin kommer inte presenteras förrän i juni. Det beskedet gav landsbygdsminister Sven-Erik Bucht under Riksdagens frågestund efter en fråga av Lars Tysklind från Liberalerna.

När propositionslistan presenterades under förra veckan angav Näringsdepartementet att livsmedelsstrategin läggs först på riksdagens bord i april när man tidigare sagt att den skulle presenteras i mars. Nu blir den alltså ytterligare försenad.

- Livsmedelsstrategin måste ge långsiktiga spelregler som stärker konkurrenskraften, säger Kristina Yngwe från Centerpartiet och vice ordförande i Miljö- och Jordbruk. Den extra tid som regeringen nu ger sig måste användas för att förankra hos både riksdag och bransch så strategin gör verklig skillnad.

- Detta bekräftar den bild vi har av att regeringen har svårt att hantera arbetet med livsmedelsstrategin, säger Jonas Jacobsson Gjörtler från Moderaterna. Vi är redo att vara konstruktiva men hittills har regeringen varit alarmerande passiva.

- Vi har vid upprepade tillfällen påtalat för regeringen att om man vill ha ett brett klubbslag i riksdagen är det dags att börja presentera konkreta förslag, säger Lars Tysklind från Liberalerna. Jag är tyvärr inte förvånad över det svar jag fick.

- Vi hör från många håll att förväntningarna är höga på denna strategi, säger Magnus Oscarsson från Kristdemokraterna. Det är hög tid för regeringen att börja leverera.